În zona Căii Bihorului - Dezvoltare fără haos urbanistic
Primăria Oradea a finalizat planul urbanistic pentru aproximativ 577 de hectare din nordul orașului. Autoritățile promit o dezvoltare coerentă, cu infrastructură, spații verzi și instituții publice planificate din timp, evitând greșelile din cartierele dezvoltate haotic.
Pentru că nu vrea să repete greșelile din trecut, Primăria Municipiului Oradea a lucrat doi ani de zile la un Plan Urbanistic Zonal (PUZ) pentru zona Calea Bihorului (în jur de 577 de hectare). Planul a urmărit o dezvoltare sustenabilă pornind de la axele rutiere din partea de Nord a orașului.
„Nu vreau să ne mai întâlnim în viitor cu zone precum cele din cartierul Grigorescu care a fost dezvoltat haotic. În care nu am găsit un loc pentru a construi o creșă, pentru a construi o grădiniță, a face un cabinet medical sau un parc. A trebuit să expropriem anumite zone ca să facem aceste lucruri”, a spus primarul Florin Birta, miercuri, 23 iulie, într-o conferință de presă desfășurată la Primăria Municipiului Oradea.
Conform edilului, dezvoltarea infrastructurii face posibilă extinderea intravilanului în afara Planului Urbanistic General al orașului, studiul analizând în zona de Nord o dezvoltare viitoare sustenabilă. Pe baza acestui plan se va ști pe unde vor fi drumurile în viitor, care vor fi rețelele de canalizare, de apă, care spații vor fi rezervate pentru zone comerciale, care pentru creșe, grădinițe, școli și care spații vor fi rezervate pentru zone verzi.
„Va fi o dezvoltare planificată și controlată de ceea ce înseamnă sistemul de dezvoltare municipală din Oradea. Aceasta este o primă etapă. În partea de Sud se vor dezvolta noi drumuri. Drumul expres Oradea-Arad, coborâre de pe drumul expres de la Livada, în zona sensului giratoriu de la Aeroport. Toată această zonă va face obiectul unei noi documentații de PUZ pentru o viitoare introducere în intravilanul municipiului Oradea. Și în trecut, toate zonele de case s-au dezvoltat în zona unor drumuri”, a spus Birta, care a adăugat că în ceea ce privește Planul Urbanistic General (PUG), valabil până în 2026, se va propune prelungirea lui cu 5 ani, iar în următoarea perioadă, pe baza PUZ-urilor care se realizează și se vor realiza în următorii ani, să fie pus la punct un nou PUG.
Arhitectul șef al primăriei, Radu Fortiș, a spus că documentația este o premieră pentru că reglementează anumite suprafețe care există la ora actuală în intravilan, dar care nu sunt conforme statutului și poziției în acea zonă și creează premisele de introducere în intravilan a unor suprafețe noi de teren. Documentația a ținut cont și de consultarea populației din zonă.
„Dorința este ca dezvoltarea să fie coerentă și etapizată, nu haotică. Orice investiție va putea fi autorizată doar dacă se va realiza în prealabil rețeaua de drumuri și utilități. Pentru asta, nu excludem realizarea unor parteneriate public-private”, a spus Fortiș, care a subliniat că terenurile nu vor fi introduse automat în intravilan, documentația creând doar premisele pentru introducerea terenurilor în intravilan.
Arhitectul Silviu Popa a povestit în detaliu cum a fost realizat PUZ-ul, pe fiecare subzonă în parte, subliniind că „noua infrastructură care se va extinde va trebui să ofere o calitate ridicată parcursului, în principal pietonal, transportului în comun, cel ciclistic și cel cu mașina. Calitatea mobilității să fie inerentă și să se dezvolte concomitent cu parcursul de dezvoltare. Nu doar dezvoltarea imobiliară să primeze, ci infrastructura de utilitate să fie pusă în prim plan”.
După prezentare, PUZ-ul va intra în faza de consultare a populației. Pentru această etapă finală de consultare, Primăria Oradea pune la dispoziția cetățenilor o platformă online interactivă, unde pot fi vizualizate reglementările propuse pentru fiecare parcelă în parte.
„Site-ul dedicat conține o hartă interactivă, unde fiecare zonă funcțională este definită clar. Cetățenii pot accesa piesele scrise și desenate în format PDF și JPEG, iar ghidul explicativ oferă o sinteză a întregii documentații”, a adăugat Radu Fortiș.
Observațiile și sugestiile cetățenilor pot fi transmise prin două canale: e-mail la adresa dedicată consultărilor publice, disponibilă pe site-ul Primăriei și platforma interactivă accesibilă prin secțiunea „Planuri Urbanistice” de pe oradea.ro, Direcția Arhitect Șef.
Conform primarului Florin Birta, după etapa de consultarea a populației, în toamnă, sau cel târziu până la sfârșitul anului, PUZ-ul va fi votat în Consiliul Local al Municipiului Oradea.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.