Municipalitatea orădeană a anunţat că terminalul intermodal de mărfuri va fi realizat cu fonduri alocate prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM). În prima etapă de dezvoltare a proiectului vor fi accesați 10 milioane de euro, valoarea maximă acordată prin acest program.

În ultima ședință de Consiliu Local au fost aprobați indicatorii tehnico-economici ai proiectului reactualizat pentru execuția terminalului intermodal cu acces la transportul rutier şi feroviar în zona Gării CFR din Episcopia Bihor, precum şi exproprierea a 10.500 metri pătraţi de teren, pentru care municipalitatea va plăti proprietarilor 744.000 lei.

Proiectul inițial, estimat la aproximativ 25 de milioane de euro, a fost revizuit ca urmare a modificării programului și a condițiilor de finanțare.

„În anul 2015 au fost aprobați indicatorii tehnico-economici ai acestui intermodal, care se ridicau, construcții plus montaj, la aproximativ 25 de milioane de euro. Dorim să accesăm prin POIM, pe axa prioritară 2, dezvoltarea unui sistem de transport de calitate, durabil și eficient, să accesăm 10 milioane de euro, suma maximă ce poate fi accesată pe acest program. Am decis să reactualizăm indicatorii, să renunțăm la două linii de cale ferată din intermodal și anumite depozite care nu erau construite în acea zonă și nu ne mai atingem nici de clădirea Vămii din Oradea”, a declarat primarul Florin Birta.

Proiectul inițial prevedea amenajarea a patru linii de cale ferată, cu platforme betonate de încărcare-descărcare a mărfii, spaţii de depozitare pentru mărfuri, locuri de parcare pentru tiruri, clădiri administrative şi o zonă de servicii pentru agenţii economici.

Totodată, urmau să se construiască, pe ambele părţi ale Căii Borşului, benzi de colectare a traficului greu, iar deasupra sensului giratoriu de la intrarea în parcul industrial Eurobusiness un pasaj suprateran.

Noul proiect prevede construirea a două linii de cale ferată cu acces la infrastructura publică și națională din gara Episcopia, o platformă de beton între cele două linii, o clădire administrativă de tip container în care să se desfășoare partea logistică, parcare pentru autovehicule grele și ușoare. Terminalul va dispune și de un portal cu cântar, cu camere video care vor verifica starea fizică și etanșeitatea containerului, platformă și căi de acces către linia de garare, împrejmuire terminal, utilități subterane și iluminat. Operatorul va asigura echipamentele de ridicat, partea tehnică și personalul necesar operării terminalului.

„Construim un intermodal etapizat. În primă fază vom accesa fonduri europene în valoare de 10 milioane de euro prin POIM, urmând să facem o licitație ori de execuție, ori de execuție plus operare, în funcție de cum ne va permite finanțatorul, iar după ce terminalul intermodal va fi funcțional, împreună cu cel care va opera putem hotărî în viitor extinderea lui la trei sau patru linii de tren. Este important să luăm cei 10 milioane de euro ca să putem realiza acest terminal intermodal”, a mai precizat primarul Florin Birta.

Durata de realizare a investiției va fi de 24 luni de la începerea lucrărilor.