Şi contribuabilii au obligaţii, când se desfăşoară inspecţia fiscale
*Contribuabilul are obligaţia de a permite accesul organului de inspecţie fiscală în incinta de afaceri, de a asigura un spaţiu adecvat şi logistica necesară *Contribuabilul nu se poate sustrage de la obligaţia de a colabora la desfăşurarea inspecţiei fiscale *Măsurile dispuse de organul de inspecţie fiscală trebuie duse la îndeplinire în termenele prevăzute de lege.
Potrivit Cartei drepturilor şi obligaţiilor contribuabililor, pe timpul desfăşurării inspecţiei fiscale, indiferent de locul unde se efectuează inspecţia, organul de inspecţie fiscală are dreptul să controleze orice incintă de afaceri a contribuabilului, în prezenţa contribuabilului ori a unei persoane desemnate de către acesta. Pentru că inspecţia fiscală se desfăşoară, de regulă, în spaţiile de lucru, contribuabilul trebuie să pună la dispoziţie un spaţiu adecvat, precum şi logistica necesară desfăşurării inspecţiei. În situaţia în care acest lucru nu este posibil, contribuabilul trebuie să anunţe în scris şi motivat organul de inspecţie fiscală competent.
Agentul economic va pune, potrivit Cartei, la dispoziţia organului de control toate documentele - registrele de evidenţă contabilă, documente de afaceri, orice alte înscrisuri relevante, acte ce trebuie conduse, păstrate şi arhivate la domiciliul fiscal sau la sediile secundare, după caz. Contribuabilul trebuie, potrivit legii, să se prezinte la sediul organului fiscal pentru a da informaţii şi lămuriri necesare stabilirii situaţiei fiscale reale. În cazul în care solicitarea este făcută în scris, aceasta va cuprinde obligatoriu: *data, ora şi locul la care contribuabilul trebuie să se prezinte *baza legală a solicitării *scopul solicitării *documentele pe care acesta trebuie să le prezinte.
În ceea ce priveşte măsurile dispuse, ele vor fi duse la îndeplinire, în termenele şi în condiţiile stabilite, urmând ca diferenţele de impozite, taxe, contribuţii sociale, precum şi dobânzile şi penalităţile de întârziere aferente acestora să fie achitate potrivit legii. Concret, *dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 1-15 din lună, termenul de plată este până la data de 5 a lunii următoare *dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 16-31 din lună, termenul de plată este până la data de 20 a lunii următoare. Dacă organul fiscal constată lipsa contribuabilului (sau a persoanei împuternicite), comunicarea se va face prin publicarea unui anunţ într-un cotidian naţional (local) sau în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, în care se menţionează că a fost emis actul pe numele contribuabilului. Decizia de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare stabilite de inspecţia fiscală produce efecte din momentul comunicării şi se consideră comunicată în a cincea zi de la data publicării anunţului.



Comentarii
Nu există nici un comentariu.