Protecţia consumatorului în servicii financiar-bancare
Din ianuarie 2009, băncile nu vor mai putea majora comisioanele pe durata derulării unui contract şi nici să introducă altele noi.
Totodată, băncile vor fi obligate să asigure transparenţă în calcularea dobânzii aferente unui credit.
Clauze modificate numai cu acordul consumatorilor
Ordonanţa de Urgenţă privind modificarea unor acte normative în domeniul protecţiei consumatorului, adoptată de Executiv, se referă la interzicerea modificărilor comisioanelor stabilite prin contract, fără acordul consumatorului, precum şi la interzicerea introducerii de noi comisioane pe parcursul derulării contractului, fără acordul consumatorului. În cazul dobânzii variabile, aceasta trebuie să fie făcută în funcţie de indici de referinţă ai pieţei, independent de voinţa bâncii, iar în contractele încheiate trebuie precizată şi formula concretă în funcţie de care se modifică aceşti indici de referinţă. Ordonanţa prevede, totodată, şi faptul că nu pot fi modificate clauzele contractuale cu privire la costuri, fără acceptul expres al consumatorului.
ANPC preia atribuţia de control al băncilor
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) va prelua atribuţia de control de la Banca Naţională a României, în cazul legii creditului de consum şi legii creditului ipotecar. Măsura este binevenită, mai ales că în ultimul timp, în urma controalelor dispuse la societăţile bancare şi nebancare, s-a ajuns la concluzia că actuala legislaţie nu asigură un grad înalt de protecţie a consumatorilor acestor servicii. Aceste reglementări vor intra în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial, astfel ca, din ianuarie 2009, să fie aplicate reguli mult mai clare şi transparente în relaţia între client şi societate financiară bancară sau nebancară.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.