Prevederi legale privind acordarea garanţiei produselor vândute
*De la 1 ianuarie 2007 a intrat in vigoare Legea nr. 449/2003 privind vânzarea produselor de folosinţă îndelungată şi produselor nealimentare de uz curent.
*Legea transpune Directiva europeană 1999/44/CE privind anumite aspecte ale vânzării de bunuri de consum şi garanţiile conexe.
De la 1 ianuarie 2007 a intrat in vigoare Legea nr. 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora (transpusă după Directiva europeană 1999/44/CE privind anumite aspecte ale vânzării de bunuri de consum şi garanţiile conexe) care se aplica atât pentru produsele de folosinţă îndelungată (electronice, electrocasnice, autoturisme, mobilier etc) cât şi pentru produsele nealimentare de uz curent (confecţii textile, încălţăminte, articole de marochinărie, jucării etc). La achiziţionarea produselor de folosinţă îndelungată, consumatorii trebuie să primească: documente de cumpărare (bon, chitanţă, factură fiscală, după caz); certificat de garanţie (numai la cele de folosinţă îndelungată); manual sau instrucţiuni de utilizare traduse în limba română. Consumatorul trebuie să verifice completarea de către vânzător a tuturor datelor solicitate de formularul "certificat de garanţie" (tip aparat, serie - eventual, numele consumatorului, numărul facturii fiscale/chitanţei/bonului fiscal), iar dacă acestea nu au fost înscrise, vor solicita expres acest lucru. În cazul în care consumatorii nu primesc documentele enumerate mai sus, aceştia trebuie să le solicite de la vânzător. Iată cate sunt tipurile de garanăţii: garanţia legală de conformitate, pe care vânzătorul şi/sau producătorul trebuie să o asigure în mod ferm pentru lipsa de conformitate apărută într-un termen de 2 ani de la livrare; garanţia comercială, pe care vânzătorul şi/sau producătorul o acordă în mod voluntar; garanţia legala pentru viciile ascunse, pe care vânzătorul şi/sau producătorul o acordă în conformitate cu prevederile OG 21/1992, privind protecţia consumatorilor şi ale Codului civil, pentru durata medie de utilizare a produselor. În cazul unor vicii ascunse, termenul maxim stabilit pentru repararea sau înlocuirea produselor curge de la data finalizării expertizei tehnice efectuate de un organism tehnic neutru. În cazul lipsei conformităţii/defectării produsului, consumatorul are dreptul să i se aducă produsul la conformitate, fără plată, prin reparare sau înlocuire, în funcţie de opţiunea consumatorului, măsură care nu trebuie să fie disproporţionată sau imposibilă pentru operatorul economic. Totodată, consumatorii trebuie să ştie că nu mai există un termen fix de efectuare a reparaţiilor; orice reparare sau înlocuire a produselor va fi făcută în cadrul unei perioade limitate de timp, asupra căreia vânzătorul şi cumpărătorul cad de acord. Consumatorii care au depus în service un produs trebuie să verifice înscrierea, în anexele certificatului de garanţie, a informaţiilor privind efectuarea intervenţiei, precum şi durata suplimentării garanţiei cu perioada cât a stat în service.
Un alt aspect este cel legat de respectarea, de către consumator, a restricţionărilor impuse de către producător în utilizare. De asemenea, consumatorii trebuie să ştie că prezenţa simbolului (aplicat pe ambalaj, pe instrucţiunile de utilizare sau pe certificatul de garanţie al produsului) pubela cu roţi, barată cu două linii în formă de "X", indică faptul că produsele electrice şi electrocasnice trebuie predate la magazin, în cazul cumpărării unui nou produs, sau la un centru de colectare pentru produsele neutilizate în gospodărie, ca fiind defecte sau depăşite tehnic.



Comentarii
Nu există nici un comentariu.