Un an fiscal (2004) s-a încheiat, alt an (2005) a început, iar plătitorii de venituri din salarii şi asimilate acestora au, acum, o serie de responsabilităţi, conform legislaţiei, pentru definitivarea fişelor fiscale vizând perioada anului 2004. Totodată, în baza termenelor stabilite, fişele fiscale respective se transmit, până în data de 28 februarie 2005, unităţii fiscale în raza căreia îşi are sediul angajatorul sau unde acesta este luat în evidenţă fiscală. Despre aceste obligaţii ale plătitorilor de venituri pentru anul 2004 primim detalii de la dl ec. Emil Iulian Balaciu, director executiv al Direcţiei Generale a Finanţelor Publice (D.G.F.P.) Bihor. - Ca metodologie, angajatorii trebuie să calculeze şi să reţină impozitul aferent veniturilor din salarii pentru fiecare lună, pe baza statelor de plată întocmite lunar. Totodată, plătitorii de venituri din salarii şi asimilate acestora au obligaţia să completeze, pentru fiecare angajat, fişele fiscale conform modelului şi instrucţiunilor aprobate prin Ordinul Ministerului Finanţelor Publice nr. 161/2004 completat şi modificat prin Ordinul nr. 1988/2005. Completarea fişelor fiscale se face pe întreaga durată de efectuare a plăţii salariilor, cu datele personale ale contribuabililor cu menţiunile referitoare la deducerile personale, cheltuielile profesionale, cotizaţia de sindicat plătită şi bursele private, cu veniturile din salarii achitate angajatorilor, precum şi impozitul reţinut şi virat în cursul anului 2004. - Cum vor proceda la regularizarea diferenţelor de impozit? - Întâi de toate, angajatorul, prin serviciul de contabilitate, trebuie să determine venitul net anual impozabil din salarii, ca diferenţă între venitul net anual din salarii şi deducerile personale stabilite şi cotizaţia de sindicat plătită conform legii. De asemenea, să stabilească diferenţa dintre impozitul calculat la nivelul anului şi cel calculat şi reţinut lunar, sub forma plăţilor anticipate în cursul anului fiscal, până în ultima zi lucrătoare a lunii februarie, a anului fiscal următor. Efectuarea regularizării acestor diferenţe de impozit se face în termen de 90 de zile după data de 28 februarie 2005, numai pentru persoanele fizice care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii: au fost angajaţi permanenţi ai plătitorului în cursul anului, cu funcţie de bază; nu au alte surse de venit care se cuprind în venitul anual global impozabil; nu solicită alte deduceri (potrivit art.86 alin1,. din Legea 571/2003), cu excepţia deducerilor personale şi cotizaţiei de sindicat plătită potrivit legii. - Pentru calculul impozitului anual pe veniturile din salarii aferente anului 2004 şi regularizarea diferenţelor dintre acesta şi impozitul anual anticipat reţinut în cursul anului, ce recomandări exprese daţi încât să nu se creeze anumite erori? - Trebuie avut în vedere trei aspecte: 1) baremul anual pentru 2004, aprobat prin Ordinul Ministrului Finanţelor Publice nr. 85/2005; 2) declaraţia pe proprie răspundere a angajatului cu contract de muncă, în sensul că nu a realizat alte venituri în cursul anului, venituri din categoriile ce se globalizează (activităţi independente, salarii sau asimilate salariilor şi cedarea folosinţei bunurilor); 3) declaraţia angajatului dacă solicită alte deduceri, potrivit art. 86, alin. 1 din Legea nr. 571/2003. - Cum se procedează de către angajator, în cazul persoanelor fizice care au încetat să obţină venituri din salarii, în timpul anului 2004? - Angajatorul înmânează persoanei în cauză fişa fiscală (exemplarul "copie pentru angajat"), o dată cu definitivarea formelor de lichidare sau la încetarea raporturilor în baza cărora au fost obţinute veniturile asimilate salariilor. - Până când trebuie transmise, la unitatea fiscală de care aparţine angajatorul, fişele fiscale pentru anul 2004? - Conform calendarului, până în 28 februarie a.c., iar noi recomandăm folosirea programului "FF1-FF2" pus la dispoziţie gratuit de Ministerul Finanţelor Publice, prin intermediul unităţilor fiscale teritoriale. Discheta care conţine fişierele respective va fi însoţită numai de borderoul centralizator semnat şi ştampilat. - Câţi angajatori au depus fişele fiscale? - Deocamdată, foarte, foarte puţini. Abia de acum urmează perioada de vârf, ţinând cont, de pildă, că, anul trecut, numărul celor care au depus, în format electronic, fişele fiscale pentru 2003 a fost de 12.483, totalul fişelor fiscale însemnând 242.494. - Vă mulţumesc.