Depunerea declaraţiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, prin intermediul Sistemului Electronic Naţional (SEN), reprezintă singura modalitate legală de transmitere în format electronic a declaraţiilor.

Sistemului Electronic Naţional

Prin Ordinul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) nr. 2520/2010 (publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 670/1 octombrie) s-a luat decizia introducerii, pentru contribuabilii mari şi contribuabilii mijlocii, precum şi pentru sediile secundare ale acestora, a obligativităţii depunerii declaraţiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, prin intermediul Sistemului Electronic Naţional (SEN). Toţi contribuabilii de la nivel naţional au posibilitatea de a depune on line următoarele declaraţii: "Declaraţia privind obligaţiile de plată către bugetul asigurărilor sociale"; "Declaraţia privind evidenţa nominală a asiguraţilor şi a obligaţiilor de plată către bugetul asigurărilor de şomaj"; "Declaraţia privind contribuţia de asigurări sociale de sănătate"; "Declaraţia privind obligaţiile de plată la bugetul de stat (100)"; "Declaraţia privind impozitul pe profit (101)"; "Decont privind taxa pe valoare adăugată (300)"; "Declaraţia privind obligaţiile de plată la bugetul asigurărilor sociale şi a fondurilor speciale (102)", "Declaraţia privind accizele (103)" şi "Declaraţia recapitulativă privind livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri (390)".

Certificat calificat

Declaraţiile fiscale pot fi depuse, pe site-ul www.e-guvernare.ro, în baza deţinerii unui certificat calificat emis de un furnizor de servicii de certificare acreditat, înscris în Registrul furnizorilor de servicii de certificare, potrivit Legii nr.455/2001 privind semnătura electronică: Certsign SRL (www.certsign.ro), Digisign SA (www.digisign.ro), respectiv Trans Sped SRL (www.transsped.ro). Pentru depunerea unei declaraţii, persoanele juridice trebuie să solicite ASSI (operatorul SEN -www.e-guvernare.ro), eliberarea unui certificat digital, care va fi valabil doi ani de la data emiterii. Înregistrarea titularilor certificatelor calificate, în calitate de reprezentanţi legali sau împuterniciţi pentru semnarea declaraţiilor fiscale, se efectuează pe portalul ANAF, conform dispoziţiilor Capitolului III din OMFP nr.858/2008 privind depunerea declaraţiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanţă. Odată cu implementarea acestui proiect, peste 30.000 de contribuabili vor putea, începând cu declaraţiile aferente lunii octombrie, să înlocuiască ghişeele fizice cu cele virtuale.

Prin această măsură, ANAF are în vedere, pe de o parte, reducerea cheltuielilor administrative prin degrevarea unităţii fiscale de activităţi care pot fi automatizate (primirea şi procesarea declaraţiilor), în condiţiile existenţei unor resurse de personal limitate la nivelul unităţilor fiscale, iar pe de altă parte, creşterea operativităţii procesului de administrare a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor.