* Conform legislaţiei în vigoare, există două modalităţi privind organizarea şi conducerea activităţii contabile: în compartimente distincte - la unităţile mari sau de către persoane autorizate - prin contracte de prestări de servicii.
* Rolul CECCAR Bihor, prin membrii săi, ca implicare şi răspundere în organizarea şi conducerea contabilităţii prin contracte de prestări de servicii.
* Experţii contabili şi contabilii autorizaţi răspund, în exercitarea profesiei, disciplinar, administrativ, civil şi penal, după caz, dar şi garantează răspunderea civilă privind activitatea desfăşurată, prin subscrierea unei poliţe de asigurare.

Răspunderea pentru organizarea şi conducerea contabilităţii revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligaţia gestionării respective. Regula se aplică la societăţile comerciale, societăţile sau companiile naţionale, la regiile autonome, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, la societăţile cooperatiste şi la celelalte persoane juridice. Cei responsabili, şi care trebuie să aibă studii economice superioare, organizează şi conduc contabilitatea, de regulă, în compartimente distincte conduse de către directorul economic, contabilul şef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcţie. "Totodată, aşa cum a precizat dna drd. ec. Leonica Bochiş, director executiv al Filialei Bihor a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR), contabilitatea poate fi organizată şi condusă pe bază de contracte de prestări de servicii în domeniul contabilităţii, contracte încheiate cu persoane fizice sau juridice autorizate potrivit legii, membre ale CECCAR". Instituţiile publice, de pildă, la care contabilitatea nu este organizată în compartimente distincte sau care nu au personal încadrat cu contract individual de muncă, pot încheia contracte de prestări pentru conducerea contabilităţii şi întocmirea situaţiilor financiare trimestriale şi anuale cu societăţi comerciale de expertiză contabilă sau cu persoane fizice autorizate. Încheierea unor asemenea contracte se face cu respectarea reglementărilor privind achiziţiile publice de bunuri şi servicii.
În cazul organizării şi conducerii contabilităţii pe bază de contracte de prestări de servicii, unul dintre marile avantaje este că răspunderea pentru conducerea contabilităţii revine, potrivit legii şi a prevederilor contractuale, persoanei fizice sau juridice autorizate - membră CECCAR cu care s-a încheiat contractul de prestări de servicii. "Continuând ideea, experţii contabili şi contabilii autorizaţi garantează răspunderea civilă privind activitatea desfăşurată, prin subscrierea unei poliţe de asigurare. Ei răspund, în exercitatea profesiei, a specificat dna Leonica Bonchiş, disciplinar, administrativ, civil şi penal, după caz, potrivit legii."
Ca idee finală, este alegerea fiecărei entităţi (agenţi economici, ca titulatură generică) să angajeze aceste servicii contabile gen contract de prestări, însă este de reţinut importanţa delegării activităţii de conducere şi organizare a contabilităţii numai persoanelor competente, cu studii superioare, pregătite şi atestate în domeniu, în exercitarea profesiei contabile. În acest sens, CECCAR Bihor a pregătit şi pregăteşte experţi contabili şi contabili autorizaţi. "De altfel, la nivelul judeţului nostru există un nucleu puternic de astfel de profesionişti, iar administratorii sau managerii diverselor entităţi au posibilitatea să împartă responsabilitatea în ceea ce priveşte organizarea şi conducerea contabilităţii, ei putându-se, astfel, ocupa strict de partea managerială a propriilor afaceri", a concluzionat dna Leonica Bochiş.