Sancţiuni aspre în cazul muncii la negru (II) *Noul Cod al Muncii aduce modificări la clauza de neconcurenţă. *Angajatorul care a dispus concedieri colective nu poate face angajări, timp de 9 luni, pe locurile celor concediaţi *Închisoare de la 1 la 3 ani pentru încadrarea în muncă a minorilor Potrivit prevederilor Noului Cod al Muncii, intrat în vigoare începând cu prima zi a lunii iulie, la încheierea contractului individual de muncă sau pe parcursul executării acestuia, părtile pot negocia şi cuprinde în contract o clauză de neconcurenţă. Prin această clauza, salariatul se poate obliga ca, după încetarea contractului să nu presteze, în interesul propriu sau al unui terţ, o activitate care să fie la concurenţă cu cea prestată la angajatorul său. În schimbul acestui angajament, salariatul va primi o indemnizaţie lunară. Potrivit noilor prevederi ale Codului Muncii, clauza de neconcurenţă poate produce efecte pentru o perioadă de cel mult doi ani de la data încetării contractului individual de muncă. Cuantumul acestei indemnizaţii va fi, potrivit noilor reglementări, de cel puţin 50 la suta din media veniturilor salariale brute ale salariatului din ultimele şase luni. Indemnizaţia acordată în schimbul clauzei de neconcurenţă reprezintă o cheltuială efectuată de angajator şi este deductibilă la calculul profitului impozabil. Ordonanţa aduce unele schimbări şi în ceea ce priveşte concedierea colectivă. Astfel, angajatorul poate recurge la concedierea colectivă a cel puţin 10 salariaţi, dacă angajatorul care disponibilizează are între 20 şi 100 de salariaţi. În cazul concedierilor colective, angajatorului îi revin următoarele obligaţii - să iniţieze consultări şi să se pună de acord cu sindicatul sau cu reprezentanţii salariaţilor asupra mijloacelor prin care se pot evita concedieri colective sau reducerea numărului de salariaţi, să pună la dispoziţia sindicatului toate informaţiile relevante privind concedierea colectivă. De asemenea, angajatorul are obligaţia să notifice în scris sindicatului sau reprezentanţilor salariaţilor intenţia de concediere colectivă cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte (faţă de termenul iniţial de 45 de zile). Potrivit noilor reglementări, sindicatul sau reprezentanţii salariaţilor pot propune angajatorului măsuri în vederea evitării concedierilor în 15 zile calendaristice de la data primirii notificării. Angajatorul care a dispus concedieri colective nu poate face noi angajări pe locurile de muncă ale salariaţilor concediaţi pe o perioada de cel mult nouă luni de la data concedierii acestora. Noul Cod al Muncii înăspreşte sancţiunile aplicate în cazul muncii la negru. Astfel, primirea la muncă a persoanelor fără încheierea unui contract individual de muncă se sancţionează cu amendă de la 15 milioane la 20 de milioane pentru fiecare persoană identificată, fără a depăşi valoarea cumulată de un miliard de lei. De asemenea, încadrarea în muncă a minorilor constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 3 ani. Modificarea Codului Muncii este un pas important în îndeplinirea angajamentelor asumate de România în cadrul negocierilor cu UE la capitolul Ocupare şi Politici Sociale. Potrivit Executivului, necesitatea de a promova noi reglementări ale Codului Muncii a decurs şi din angajamentul asumat de Guvern în înţelegerile cu Banca Mondială, prin programul de ajustare PAL2.