Noile prevederi, care vor intra în vigoare începând cu 1 noiembrie, transpun în legislaţia naţională Directiva Parlamentului European şi a Consiliului nr. 2007/64 privind serviciile de plată în cadrul pieţei interne.

Servicii de plată vizate
Până în prezent, în România, activitatea prestatorilor de servicii de plată, alţii decât instituţiile de credit şi instituţiile financiare nebancare, nu a fost reglementată din perspectiva autorizării şi supravegherii, şi nici a regimului drepturilor şi obligaţiilor utilizatorilor şi prestatorilor de servicii de plăţi. Noile reglementări au în vedere serviciile de plată realizate cu instrumente de plată electronice, în măsura în care instrumentele de plată sunt acceptate într-o reţea deschisă -"open loop" (acceptarea instrumentelor de plată nu este limitată la unul sau un număr redus de furnizori ori produse/servicii). Printre serviciile de plată vizate se numără remiterea de bani, plata facturilor, emiterea de card-uri, comerţul electronic, indiferent dacă plata se realizează din disponibilităţi, ori din credit. În înţelesul legii, instituţiile de plată sunt persoane juridice, altele decât instituţiile de credit, autorizate de Banca Naţională a României (BNR) pentru a presta servicii de plată dacă îndeplinesc cerinţe privind: nivelul minim de capital, protejarea fondurilor primite de la utilizatorii de servicii de plată, cadrul de administrare a activităţii riguros conceput, calitatea adecvată a acţionarilor semnificativi şi conducătorilor, fonduri proprii.

Transparenţă în informare
Noul act normativ vizează aplicarea principiului paşaportului european - instituţiile de plată autorizate într-un stat membru pot presta în celelalte state membre serviciile de plată autorizate prin intermediul unei sucursale, unui agent ori în mod direct (activitatea de creditare legată de serviciile de plată este permisă transfrontalier, pe baza paşaportului european, doar în condiţiile în care termenul de rambursare a creditului este mai mic de 12 luni). Reglementările prevăd, totodată, transparenţa condiţiilor şi a cerinţelor în materie de informare a utilizatorilor cu privire la serviciile de plată. Prestatorii de servicii vor avea obligaţia ca, în cazul operaţiunilor de plată singulară, al contractelor-cadru şi al operaţiunilor de plată prevăzute de acestea, să furnizeze consumatorilor, în mod gratuit, informaţiile relevante, înainte de a deveni parte la un contract de servicii de plată, precum şi informaţiile de bază privind operaţiunile de plată executate, atât în cazul operaţiunilor de plată singulare, cât şi în cazul contractelor cadru. Totodată, prestatorul de servicii de plată va purta răspunderea pentru executarea corectă a tuturor operaţiunilor de plată pe care a acceptat să le execute la cererea utilizatorului.
Ordonanta de Urgenţă nr. 113/2009 privind serviciile de plată a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 685/12 octombrie a.c.