*Ministerul Economiei şi Finanţelor (MEF) a elaborat un nou act normativ pentru reglementarea organizării evidenţei în scopul taxei pe valoarea adăugată.
*Ordinul MEF a fost publicat în Monitorul Oficial Partea I, nr. 364 din 13 mai 2008.
Cine intră sub incidenţa noilor prevederi
Organizarea evidenţei în scopul taxei pe valoarea adăugată (TVA), conform art. 156 din Codul fiscal, este reglementat de Ordinul MEF nr. 1372/2008, care abrogă Ordinul Ministrului Finanţelor Publice nr. 2.217/2006 privind organizarea evidenţei în scopul TVA. OMEF nr. 1372/2008 a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 364 din 13 mai 2008. Potrivit art. 156 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal au obligaţia să ţină evidenţe corecte şi complete: persoanele impozabile stabilite în România, pentru operaţiunile efectuate în desfăşurarea activităţii lor economice, pentru operaţiunile pentru care sunt obligate la plata taxei, precum şi pentru orice altă operaţiune reglementată la titlul VI din Codul fiscal; persoanele obligate la plata taxei pentru orice operaţiune sau care se identifică drept persoane înregistrate în scopuri de TVA, conform titlului VI din Codul Fiscal, în scopul desfăşurării oricărei operaţiuni, pentru operaţiunile respective; persoanele impozabile şi persoanele juridice neimpozabile, pentru toate achiziţiile intracomunitare; asociatul care contabilizează veniturile şi cheltuielile, potrivit contractului încheiat între părţi, în cazul asociaţiilor în participaţiune care nu constituie o persoană impozabilă, pentru operaţiunile realizate de respectiva asociaţie în participaţiune.

Întocmirea evidenţei fiscale
Potrivit Normelor metodologice de aplicare ale Codului fiscal, persoanele impozabile trebuie să ţină următoarele evidenţe şi documente, care trebuie să cuprindă elemente minime, stabilite prin aceleaşi norme: evidenţe contabile ale activităţii sale economice; al doilea exemplar al facturilor sau altor documente emise de aceasta şi legate de activitatea sa economică; facturile sau alte documente primite şi legate de activitatea sa economică; documentele vamale şi, după caz, cele privind accizele legate de importul, exportul, livrarea intracomunitară şi achiziţia intracomunitară de bunuri realizate de respectiva persoană; facturile şi alte documente emise sau primite de respectiva persoană pentru majorarea sau reducerea contravalorii livrărilor de bunuri, prestărilor de servicii, achiziţiilor intracomunitare sau importurilor; un registru al nontransferurilor de bunuri; un registru pentru bunurile mobile corporale primite care au fost transportate din alt stat membru al Comunităţii în România sau care au fost importate în România sau achiziţionate din România de o persoana impozabilă nestabilită în România şi care sunt date unei persoane impozabile în România în scopul expertizării sau pentru lucrări efectuate asupra acestor bunuri în România.

Modele orientative de documente
OMEF nr.1372/2008 prezintă, în anexele 1-4, modele orientative ale jurnalelor şi registrelor care trebuie întocmite potrivit art 156 din Codul fiscal, şi anume: Jurnalul pentru vânzări; Jurnalul pentru cumpărări; Registrul nontransferurilor de bunuri; Registrul bunurilor mobile corporale primite în scopul expertizării sau efectuării de lucrări asupra acestora. Documentele nu reprezintă formulare tipizate stabilite de Ministerul Economiei şi Finanţelor. Fiecare persoană impozabilă poate să îşi stabilească modelul documentelor pe baza cărora determină taxa colectată şi taxa deductibilă, conform specificului propriu de activitate.
Un ultim aspect: conform OMEF nr. 1372/2008, documentele se pot întocmi manual sau prin utilizarea sistemului informatic.