Impozitele pentru locuinţe cu o suprafaţă mai mare de 150 de metri pătraţi vor fi majorate, anul viitor, urmând să crească şi impozitele pe care populaţia le va plăti pentru terenuri, potrivit variantei finale a proiectului de modificare a Codului Fiscal. Noile impozite stabilite pentru clădiri Astfel, pentru locuinţele cu o suprafaţă mai mare de 150 de metri pătraţi, valoarea impozabilă se va majora cu câte 10% pentru fiecare 100 de metri pătraţi sau fracţiune din aceştia. Populaţia va plăti, din 2007, aceeaşi cotă de impozit, de 0,1% din valoarea impozabilă a clădirii, indiferent de rangul localităţii în a cărei rază administrativ teritorială se află clădirea. În prezent, cota este 0,2% pentru clădirile situate în mediul urban şi 0,1% în cazul celor din mediul rural. Prin urmare, se va micşora cota de impozit pentru clădirile din mediul urban, dar impozitul datorat pentru acestea nu se va reduce deoarece se vor dubla coeficienţii de corecţie, anulându-se astfel efectul diminuării cotei. Propunerile de modificare vizează atât majorarea valorilor pe metru pătrat, cât şi a coeficienţilor de ajustare în funcţie de zona amplasării clădirii. Valoarea impozabilă pentru un metru pătrat dintr-o clădire cu cadre din beton armat, cărămidă arsă şi utilităţi va creşte de la 631 lei (6,313 milioane lei vechi) la 669 lei. Majorări vor avea loc şi în cazul celorlalte tipuri de construcţii. De asemenea, coeficienţii cu care se înmulţeşte valoarea calculată conform metodei menţionate vor fi dublaţi, în majoritatea cazurilor. În cazul unei clădiri în zona A a unei localităţi de rang zero, coeficientul va creşte de la 1,3 la 2,6. În ceea ce priveşte clădirile deţinute de persoanele juridice, autorităţile locale vor putea stabili impozite cuprinse între 0,5% şi 2% din valoarea impozabilă de inventar, comparativ cu 0,5-1% în prezent. Persoanele juridice nu vor mai evalua clădirire O altă modificare se referă la faptul că persoanele juridice nu vor mai fi obligate să reevalueze clădirile din trei în trei ani sau, în caz contrar, să plătească o cotă de impozit cuprinsă între 5% şi10% aplicată la valoarea de inventar a clădirii. Valoarea impozabilă a clădirii se determină prin înmulţirea suprafeţei construite exprimată în metri pătraţi cu valoarea impozabilă corespunzătoare. Ulterior se face o ajustare în funcţie de rangul localităţii şi zona în care este amplasată clădirea, prin înmulţirea cu coeficientul de corecţie corespunzător. În proiect se mai menţionează că valoarea impozabilă a clădirii se reduce în funcţie de anul terminării acesteia. Dacă, spre exemplu, clădirea are o vechime de peste 50 de ani la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinţă, diminuarea este de 15%. Dacă vechimea este cuprinsă între 30 de ani şi 50 de ani, inclusiv, valoarea impozabilă se va diminua cu 5%. Valorile de impozitare şi coeficienţii de ajustare pentru terenuri Valorile de impozitare şi coeficienţii de ajustare se vor majora şi în cazul terenurilor, valoarea impozabilă fiind calculată diferit în cazul terenurilor amplasat în intravilan, înregistrate în registrul agricol la categoria de folosinţă terenuri cu construcţii, sau la alte categorii. O altă noutate adusă de Codul Fiscal se referă la faptul că proprietarii nu vor putea să vândă clădirile şi terenurile până când nu au achitat toate obligaţiile fiscale aferente, cu termene de plată scadente până la data de întâi a lunii următoare celei în care are loc înstrăinarea. Atestarea achitării obligaţiilor bugetare se face prin certificatul fiscal emis de compartimentul de specialitate ale autorităţilor administraţiei publice locale. În ceea ce priveşte terenurile amplasate în extravilan, impozitul este calculat pe baza unei noi proceduri, în care se ţine cont de suprafaţa şi zona în care este amplasat terenul respectiv, iar sumele aferente vor fi transferate la bugetele locale şi nu la bugetul de stat, ca până în prezent, potrivit unei ordonanţe de urgenţă aprobată de Guvern la mijlocul lunii martie. Patru categorii zonale de încadrare a terenurilor din extravilan Ordonanţa stabileşte că impozitul pentru terenurile amplasate în extravilan este determinat în funcţie de suprafaţa în hectare a terenului şi de zona în care este amplasat, la care se va adăuga coeficientul de corecţie calculat, potrivit Codului Fiscal, în funcţie de rangul localităţii. Consiliile locale stabilesc patru categorii de zone de încadrare a terenurilor, spre deosebire de cele cinci clase de calitate folosite în prezent pentru determinarea impozitului. Sumele rezultate din impozit vor fi transferate la bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale pe raza cărora se află terenurile, fiind gestionate de către administraţiile locale. Conform legislaţiei, impozitul pe terenurile amplasate în extravilanul localităţilor este vărsat la bugetul de stat.