Pe site-ul Ministerului de Finanţe a fost publicat un nou proiect legislativ de modificare a O 39/2015 privind cazierul fiscal.

Potrivit expunerii de motive, promovarea acestui act normativ este determinată în principal de: evitarea situațiilor ce restrâng drepturile practicienilor în insolvență urmare înscrierii în cazierul fiscal al acestora, în calitate de reprezentanți desemnați potrivit legii, a informațiilor privind inactivitatea debitorilor declarată anterior deschiderii procedurii de insolvență simplificată, faliment sau dizolvare, declarată în temeiul art. 92 alin. (1) lit. a) - c) și e) - g) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, situații care nu presupun culpa practicienilor în insolvență; reglementarea unor termene privind înscrierea/scoaterea informațiilor în cazierul fiscal pentru situații prevăzute în mod expres; eliminarea obligației persoanelor care solicită eliberarea certificatului de cazier fiscal prin mijloace electronice de transmitere la distanță de a transmite documentele care atestă identitatea şi calitatea acestora. Se propune, printre altele, exceptarea înscrierii în cazierul fiscal al practicienilor în insolvență a informațiilor privind inactivitatea fiscală declarată de Fisc anterior deschiderii procedurii insolvenţei în formă simplificată, intrării în faliment sau pronunţării ori adoptării unei hotărâri de dizolvare a contribuabilului, pentru următoarele situații: neîndeplinirea, pe parcursul unui semestru calendaristic, a niciunei obligaţii declarative prevăzută de lege; sustragerea de la efectuarea controalelor de Fisc prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit unităţii fiscale identificarea acestuia; Fiscul constată că nu funcţionează la domiciliul fiscal declarat; durata de funcționare a societății este expirată; societatea nu mai are organe statutare; durata deținerii spațiului cu destinație de sediu social este expirată. Noile prevederi propun: majorarea de la 5 la 15 zile a termenului de îndeplinire a obligației de către Fisc de a constata faptele care fac obiectul înscrierii în cazierul fiscal şi să aplice sancţiuni, de a comunica actele prin care au fost sancţionate aceste fapte și care au rămas definitive; în situația înscrierii inactivitații fiscale ulterior radierii persoanei juridice sau a entității fără personalitate juridică în cazierul fiscal al reprezentanţilor legali sau al reprezentanţilor desemnaţi, aceasta să fie scoasă din evidență la data împlinirii unui termen de un an de la data înscrierii. Reamintim că, în prezent, inactivitatea fiscală declarată anterior radierii contribuabilului din registrul comerțului și registrul contribuabililor, în baza deciziei Fiscului, rămasă definitivă după data radierii, face obiectul înscrierii în cazierul fiscal al reprezentanților contribuabilului, urmând să fie scoasă la data împlinirii termenului de un an de la data radierii contribuabilului.