Inspecţiile fiscale, sub incidenţa noilor reguli
Carta drepturilor şi obligaţiilor contribuabililor
*Carta drepturilor şi obligaţiilor contribuabililor pe timpul desfăşurării inspecţiei fiscale - transmisă odată cu avizul de inspecţie fiscală *În cazul marilor contribuabili, avizul se va transmite, în scris, cu 30 de zile înainte de începerea acţiunii de inspecţie fiscală * Pentru ceilalţi contribuabili - cu 15 zile înainte de începerea acţiunii *Contestarea rezultatelor inspecţiei fiscale se depune, în scris, în termen de 30 de zile de la data comunicării rezultatelor inspecţiei fiscale, la organul fiscal al cărui act este atacat.
În sistemul fiscal românesc, bazat pe autoimpunere, principala obligaţie ce revine contribuabililor o constituie declararea şi plata impozitelor, taxelor şi contribuţiilor sociale pe care aceştia le datorează bugetului general consolidat, administrat de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală. Potrivit Ordinului nr. 713 al preşedintelui ANAF (publicat în M.O. nr. 977 din 25 octombrie a.c.), Carta drepturilor şi obligaţiilor contribuabililor pe timpul desfăşurării inspecţiei fiscale va fi transmisă o dată cu avizul de inspecţie fiscală. Acest aviz trebuie să precizeze organul de inspecţie fiscală care va efectua inspecţia, temeiul juridic al acesteia, data de începere a inspecţiei, obligaţiile fiscale şi perioadele ce urmează a fi supuse inspecţiei fiscale, posibilitatea de a solicita amânarea datei de începere a inspecţiei fiscale şi va fi transmis, în scris, de organul fiscal, pentru marii contribuabili - cu 30 de zile înainte de începerea acţiunii de inspecţie fiscală, respectiv - cu 15 zile înainte, pentru ceilalţi contribuabili.
Transmiterea avizului nu este obligatorie, dacă *inspecţia fiscală are un caracter inopinat *se desfăşoară în vederea soluţionării unor cereri ale contribuabilului *în cazul unor acţiuni îndeplinite ca urmare a solicitării unor autorităţi, potrivit legii. Conform Cartei, contribuabilul are dreptul de a fi verificat numai pentru impozitele, taxele şi contribuţiile sociale aflate în cadrul termenului de prescripţie (5 ani), cu excepţia cazului când legea dispune altfel. Amânarea datei de începere a inspecţiei fiscale se poate solicita o singură dată, pentru motive justificate.
Organul de inspecţie fiscală este obligat să prezinte contribuabilului legitimaţia de inspecţie fiscală şi ordinul de serviciu semnat de conducătorul activităţii de inspecţie fiscală, începerea inspecţiei fiscale fiind consemnată în Registrul unic de control. Activitatea de inspecţie fiscală va fi exercitată în aşa fel încât să afecteze cât mai puţin desfăşurarea activităţilor curente. De asemenea, contribuabilul are dreptul 1) de a fi informat asupra constatărilor rezultate din inspecţia fiscală 2) de a beneficia de asistenţă de specialitate sau juridică 3) de a fi protejat pe linia secretului fiscal. Organul de inspecţie fiscală poate reţine numai copii ale înscrisurilor relevante din punct de vedere fiscal. În cazul în care contribuabilul se simte lezat de rezultatul inspecţiei fiscale, are dreptul de a contesta decizia de impunere emisă cu această ocazie de organul de inspecţie fiscală. Contestaţia se depune în scris, în termen de 30 de zile de la data comunicării rezultatelor inspecţiei fiscale, la organul fiscal al cărui act este atacat.



Comentarii
Nu există nici un comentariu.