Certificatul privind atestarea impozitului plătit de nerezidenţi se eliberează de către unitatea fiscală teritorială în raza căreia plătitorul de venit este înregistrat, pe baza cererii depuse de beneficiarul venitului sau de plătitorul de venit, în numele acestuia.


Impunerea veniturilor
Astfel, dacă aceşti nerezidenţi nu prezintă plătitorului de venituri certificatul de rezidenţă, la plata primului venit, veniturile se impun potrivit titlului V - "Impozitul pe veniturile obţinute din România de nerezidenţi şi impozitul pe reprezentanţele firmelor străine înfiinţate în România" din Legea 571/2003 privind Codul fiscal şi HG 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi nu se poate elibera certificatul pentru atestarea impozitului plătit în România. Dacă aceşti nerezidenţi prezintă plătitorului de venituri certificatul de rezidenţă, veniturile se impun potrivit convenţiei de evitare a dublei impuneri încheiate între România şi ţara de rezidenţa a acestora, caz în care unitatea fiscală poate să elibereze certificatul pentru atestarea impozitului plătit în România.
Documente necesare
Solicitarea certificatului pentru atestarea impozitului plătit în România se poate face de către nerezidentul însuşi sau de o altă persoană, în numele său, potrivit prevederilor titlului V din Codul fiscal şi OMFP nr. 1798/98, prin depunerea următoarelor documente: cererea tip, în limba română şi limba engleză, referitoare la eliberarea Certificatului privind atestarea impozitului plătit conform Convenţiei de evitare a dublei impuneri încheiată între România şi....., de persoane juridice nerezidente (Anexa nr. 5) sau persoane fizice nerezidente (Anexa nr. 7 din Ordinul ministrului Finanţelor nr. 1798/1998); 2 timbre fiscale în valoare de 1 leu fiecare; copiile Declaraţiilor 100 - "Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul de stat", pentru fiecare lună din care să rezulte declararea impozitului de plată pentru nerezidenţi (pct. 23 sau 24); copia documentului de plată pentru a face dovada plăţii impozitului datorat de nerezidenţi; certificatul de rezidenţă fiscală, în original, tradus şi legalizat de unitatea autorizată din România; copia declaraţiei informative privind impozitul reţinut şi plătit pentru veniturile cu regim de reţinere la sursă/venituri scutite, pe beneficiari de venit nerezidenţi; în cazul persoanelor fizice nerezidente se mai depune şi copia după Certificatul de înregistrare fiscală din care să rezulte NIF-ul şi, după caz, copia fişei fiscale.
Eliberarea certificatului
Precizăm că documentele pentru eliberarea certificatului pentru atestarea impozitului plătit în România se depun la Administraţia Finanţelor Publice a municipiului Oradea, camera 4, pentru persoanele juridice române cu domiciliul fiscal în municipiul Oradea, respectiv la DGFP Bihor, Biroul Metodologie şi Asistenţă Contribuabili, Compartimentul evitarea dublei impuneri şi acorduri fiscale internaţionale, cam. 303 - în cazul persoanelor juridice române cu domiciliul fiscal în restul judeţului, precum şi pentru contribuabilii mijlocii.
Pentru relaţii suplimentare, contribuabilii se pot adresa la AFP Oradea sau DGFP Bihor, Oradea, str. D. Cantemir, nr. 2b, camera 4 şi, respectiv, 303.