Potrivit HG nr.104/2010, depunerea declaraţiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, prin intermediul Sistemului Electronic Naţional (SEN), reprezintă singura modalitate legală de transmitere în format electronic a declaraţiilor.

SEN: declaraţii de plată

Potrivit Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale (MCSI) şi Agenţiei Naţionale de Administraţie Fiscală (ANAF), acţiunea începe la 1 octombrie, prin depunerea, în SEN şi implicit ANAF, a declaraţiilor fiscale electronice de către contribuabilii mari şi mijlocii. Prin intermediul SEN (disponibil la adresa de Internet www.e-guvernare.ro), toţi contribuabilii de la nivel naţional au posibilitatea depunerii următoarelor declaraţii către instituţiile publice: Declaraţia privind obligaţiile de plată către bugetul asigurărilor sociale; Declaraţia privind evidenţa nominală a asiguraţilor şi a obligaţiilor de plată către bugetul asigurărilor de şomaj; Declaraţia privind contribuţia de asigurări sociale de sănătate; Declaraţia privind obligaţiile de plată la bugetul de stat (100); Declaraţia privind impozitul pe profit (101); Decont privind taxa pe valoare adăugată (300); Declaraţia privind obligaţiile de plată la bugetul asigurărilor sociale şi a fondurilor speciale (102); Declaraţia privind accizele (103); Declaraţia recapitulativă privind livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri(390).

Certificate digitale - 1.755 de solicitări

Potrivit datelor oficiale, la data de 8 august a.c., în evidenţele DGFP Bihor existau 503 contribuabili din categoria celor mijlocii, instituţia administrând şi punctele de lucru ale contribuabililor mijlocii din alte judeţe, precum şi punctele de lucru ale contribuabililor mari (715), aflaţi în evidenţele financiare centrale. "Din datele noastre reiese că depunerea declaraţiilor online ar trebui să revină unui număr total de 1.218 contribuabili, în prezent doar 34 contribuabili mijlocii fiind cei care depun efectiv declaraţiile online. Precizăm că, până la finele lunii august, au solicitat utilizarea certificat digital 1.755 de contribuabili, în acest număr intrând, însă, inclusiv contribuabilii mici" - ne-a declarat dl. Vasile Farc, purtător de cuvânt al instituţiei. Declaraţiile fiscale se depun în baza deţinerii unui certificat calificat emis de un furnizor de servicii de certificare acreditat, înscris în Registrul furnizorilor de servicii de certificare, prin accesarea site-ului www.e-guvernare.ro. , în condiţiile prevăzute în HG nr.1085/2003, cu modificările şi completările ulterioare. Concret, în vederea depunerii declaraţiilor online, contribuabilii trebuie să solicite certificatul digital calificat doar la una dintre cele 3 firme acreditate: certSIGN, DigiSign, Trans Sped.

Înregistrarea titularilor certificatelor calificate se efectuează pe portalul ANAF, conform dispoziţiilor Capitolului III din Ordinul Mnistrului Finanţelor publice nr.858/2008 privind depunerea declaraţiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanţă.