Întreprinderile mici cu o cifră de afaceri sub 35.000 euro, scutite de TVA Modificările sunt cuprinse în proiectul de lege privind taxa pe valoarea adăugată (TVA), care reprezintă transpunerea în legislaţia naţională a acquis-ului comunitar în domeniu, respectiv a Directivelor a VI-a, a VIII-a si a XIII-a ale CEE. Legea armonizată va intra în vigoare la data aderării României la UE. O persoană impozabilă stabilită în România, a cărei cifră de afaceri anuală, declarată, este sub 35.000 euro, poate solicita, începând cu 1 ianuarie 2007, scutirea de TVA, în baza unui regim special de scutire, potrivit Proiectului Legii armonizate privind Taxa pe Valoare Adăugată. Vor fi exceptate acele societăţi care efectuează livrări intracomunitare de mijloace de transport noi. De asemenea, vor fi scutite de taxe anumite servicii bancare, precum acordarea de credite, acordarea, negocierea şi preluarea garanţiilor de credite sau a garanţiilor colaterale de credite, orice operaţiune legată de depozite financiare şi conturi curente (plăţi, transferuri), gestiunea fondurilor comune de plasament, operaţiunile de asigurare şi reasigurare, jocurile de noroc realizate de persoane autorizate. Referitor la tranzacţiile imobiliare, textul proiectului prevede că va fi scutită de la plata TVA livrarea de către orice persoană a unei construcţii, a unei părţi a acesteia şi a terenului pe care este construită, precum şi a oricărui alt teren. Excepţie de la scutire se va face în cazul livrării unei construcţii noi, a unei părţi a acesteia sau a unui teren construibil dacă este efectuată de o persoană impozabilă care şi-a exercitat sau ar fi avut dreptul să-şi exercite dreptul de deducere total sau parţial al taxei pentru achiziţia, transformarea sau construirea unui astfel de imobil. În categoria operaţiunilor scutite de la plata TVA vor intra şi meditaţiile acordate în particular de profesori din învăţământul şcolar, preuniversitar şi universitar. La rândul lor, serviciile publice poştale, precum şi livrarea de bunuri aferentă acestora, inclusiv livrarea la valoarea nominală de timbre poştale utilizabile pentru servicii poştale, timbre fiscale şi alte timbre similare vor fi exceptate de la plata TVA. În schimb, emisiunea, transferul şi/sau orice alte operaţiuni cu obligaţiuni, certificate, cambii şi alte instrumente financiare sau alte valori mobiliare - cu excepţia acţiunilor, a titlurilor de participare şi a titlurilor de creanţe - vor deveni impozitabile, conform proiectului de act normativ. Potrivit Proiectului de lege, nu vor mai fi, însă, scutite de la plata TVA livrările de bunuri şi prestările de servicii efectuate de producătorii agricoli individuali şi asociaţiile fără personalitate juridică ale acestora. Totuşi, producătorii agricoli ar putea beneficia, după aderarea României la UE, de un regim special la plata TVA. De asemenea, agenţiile de turism, bunurile second-hand, obiectele de artă, de colecţie sau antichităţi, aurul pentru investiţii, bunurile vândute în sistem consignaţie şi amanet ar urma să beneficieze de regimuri speciale. Propunerea de act normativ a fost publicată pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice, iar eventualele propuneri şi observaţii cu privire la acest proiect de lege pot fi transmise Direcţiei generale legislaţie impozite indirecte din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.