Majorarea TVA va conduce la creșterea prețurilor produselor și serviciilor, generând o scădere a consumului și implicit o diminuare a sumelor colectate din această taxă, în timp ce măsurile preconizate de creștere a fiscalității vor determina o restrângere a activității economice, o diminuare a veniturilor publice și creșterea șomajului, atrage atenția IMM România, într-un comunicat de presă transmis redacției.

 

Potrivit organizației, raportat la măsurile preconizate a fi luate pentru creșterea încasărilor la bugetul de stat, creșterea impozitului pe dividende, de la 8% la 16%, va determina antreprenorii să evite acordarea dividendelor în perioada următoare, încasările prognozate din această sursă având șanse mari să fie mult diminuate.

De asemenea, creșterea accizei la combustibil va genera o creștere în lanț pentru toate produsele și serviciile oferite pieței, timp în care majorarea TVA de la 9% la 19%, în sectorul turismului, va conduce la scăderea competitivității unui sector întreg al economiei naționale, în condițiile existenței contractelor semnate în perioada noiembrie 2024 - martie 2025 și a concurenței din partea turismului din Bulgaria, Turcia și Grecia, în special.

În viziunea IMM România, măsurile preconizate de creștere a fiscalității vor determina o restrângere a activității economice, o diminuare a veniturilor publice și creșterea șomajului.

Totodată, majorarea TVA va conduce la creșterea prețurilor produselor și a serviciilor, ceea ce va genera o scădere a consumului și, implicit, o diminuare a sumelor colectate din această taxă,

Conform execuției bugetare, la cinci luni, veniturile totale încasate au fost de 256 miliarde de lei, în creștere cu 13,6% față de anul anterior, fiind reprezentate în principal de impozitul pe salarii și pe venit, contribuții de asigurări, accize și veniturile din fonduri europene. Exprimate ca pondere în PIB, veniturile au crescut cu 0,7%, notează IMM România.

Veniturile au provenit în principal din: încasările din impozitul pe dividende (+86,3% pe seama dividendelor distribuite în anul 2024, cu reținerea cotei de impozit de 8%), încasările din impozitul pe salarii (+21,3%), peste dinamica fondului de salarii din economie (12,1%), evoluția fiind influențată de eliminarea facilităților fiscale acordate salariaților din sectorul construcții, agricol, industria alimentară și a activităților de creare de programe pentru calculator.

În același timp, impozitul pe profit a însumat 10,50 miliarde de lei, în creștere cu 4,1%, de la an la an, încasările nete din TVA au înregistrat 48,99 miliarde lei (+2,3%), veniturile din accize au însumat 18,51 miliarde de ei (+17,1%), veniturile nefiscale au însumat 21,01 miliarde de lei (+19,3%), iar sumele rambursate de Uniunea Europeană în contul plăților efectuate și donații au totalizat 21,98 miliarde de lei (+32,8%).

Pe partea de cheltuieli ale bugetului general consolidat, în primele cinci luni din 2025, s-au consemnat 320,23 miliarde de lei, în creștere cu 12,2% față de anul anterior.

Cheltuielile au fost reprezentate în principal de: cheltuielile de personal (71,07 miliarde de lei, +11,3% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, respectiv 3,8% din PIB, cu 0,2 puncte procentuale mai mari față de aceeași perioadă a anului precedent), cheltuielile cu dobânzile (22,86 miliarde de lei, cu 6,86 miliarde de lei mai mari), cheltuielile cu asistența socială (106,21 miliarde de lei, +15,2%), alte cheltuieli (7,73 miliarde de lei, reprezentând burse pentru elevi și studenți, susținerea cultelor, alte despăgubiri civile) și cheltuielile pentru investiții (40,57 miliarde de lei, +7,33%).