Prin proiectul de ordin se stabilește procedura de îndrumare şi asistenţă a contribuabililor cu privire la problematica din domeniul fiscal, nefiscal, contabil, procedural fiscal, precum și cea în domeniul tehnologiei informaţiei, atât la cererea contribuabililor cât şi din oficiu.

Ministerul de Finante a publicat în prima zi a acestei luni un Proiect de Ordin MFP pentru pentru aprobarea procedurii de îndrumare şi asistenţă a contribuabililor/plătitorilor  acordată de către Agenția Națională de Administrare Fiscală și de coordonare metodologică a activității de aplicare unitară a legislației fiscale și procedural fiscale desfășurate de structurile de asistență contribuabili, precum și în domeniul tehnologiei informației. Astfel, pentru a beneficia de îndrumare şi asistenţă, contribuabilii/plătitorii se adresează cu cereri privind problematica fiscală, precum şi cea în domeniul tehnologiei informaţiei, direct, prin reprezentantul legal sau prin împuternicit ori reprezentant fiscal. În situația în care cererea este formulată prin împuternicit/reprezentant fiscal acesta are obligația să prezinte datele de identificare ale persoanei pe care o reprezintă.

Cererile adresate de contribuabili/plătitori, direct structurilor menţionate sunt considerate a fi adresate eronat și sunt transmise în termen de 5 zile lucrătoare organelor fiscale competente în vederea formulării și transmiterii răspunsului, contribuabilii/plătitorii fiind informați corespunzător în acest sens. Cererile adresate de contribuabili/plătitori direct altor structuri din cadrul ANAF sau MF, sunt considerate a fi adresate eronat și sunt transmise de către acestea/acesta, în termen de 5 zile lucrătoare, spre soluţionare, Fioscului competent, contribuabilul fiind informat corespunzător în acest sens. Cererile primite de structurile din cadrul ANAF, altele decât cele competente pentru administrarea creanțelor fiscale datorate de contribuabilul/plătitorul, vor fi transmise în termen de 5 zile lucrătoare de către acestea spre soluţionare Fiscului competent. Contribuabilii, respectiv plătitorii beneficiază de îndrumare și asistență în domeniul tehnologiei informației doar prin e-mail, cererile fiind soluționate de CNIF. În situația în care cererea nu cuprinde toate datele de identificare, contribuabilul/plătitorul este înștiințat cu privire la aceasta, dispozițiile art. 7 alin. (1) din Codul de procedură fiscală fiind aplicate în mod corespunzător. În cazul în care datele de identificare nu sunt suficiente pentru a fi înștiințat contribuabilul/plătitorul, cererea acestuia se clasează. Totodată, în situaţia în care se constată că un contribuabil/plătitor adresează mai multe cereri, sesizând aceeași problemă, acestea se conexează, contribuabilul/plătitorul urmând să primescă un singur răspuns care trebuie să facă referire la toate cererile depuse. Conform noilor prevederi legale, contribuabilii/plătitorii beneficiază de îndrumare şi asistenţă privind problematica contabilă doar în scris şi prin e-mail, cererile fiind soluţionate pe baza punctelor de vedere primite de la direcţia de legislaţie din cadrul Ministerului de Finanţe dacă acestea sunt solicitate.