Potrivit Procedurii aprobată prin ordinul comun MFP şi MDRAP 1938/4735/2018, asistenţa se acordă de către unitatea fiscală locală, în colaborare cu unitatea fiscală centrală.

Beneficiază de asistenţă contribuabilii care au domiciliul fiscal în localitatea în care își are sediul Fiscul local și nu există o unitate teritorială a ANAF. În termen de 15 zile de la încheierea anului fiscal, Fiscul central, în baza informațiilor deținute, va întocmi lista cu persoanele care au obligația depunerii declaraţiei unice, arondați pe fiecare Fisc local, în funcție de domiciliul fiscal al contribuabililor, și o transmite Fiscului local. Prin excepţie, în 2018, lista cu persoanele care au obligația depunerii declarației unice se întocmește în termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a Procedurii (termen care a expirat la 9 mai). Vor trebui declarate: venituri din activități independente; venituri din drepturi de proprietate intelectuală, cu excepția celora căror impunere a fost finală; venituri din cedarea folosinței bunurilor, cu excepția veniturilor din arendă a căror impunere a fost finală; venituri din investiții, cu excepția veniturilor din dividende, dobânzi și a celor din lichidarea unei persoane juridice, a căror impunere a fost finală; venituri din activități agricole, silvicultură și piscicultură. Fiscul central analizează săptămânal listele și, în situația în care intervin modificări semnificative, respectiv de cel puțin 30% în aceste liste, le actualizează și le transmite de îndată organului fiscal local, iar unitatea fiscală locală stabilește lista cu persoanele implicate în procedura de asistență privind completarea și/sau depunerea, precum și transmiterea declaraţiei unice, în funcție de numărul contribuabililor care au domiciliul fiscal în localitatea în care își are sediul organul fiscal local și au obligația depunerii declarației unice. Lista se afișează la sediul Fiscului local și central și pe pagina de internet a acestora. De asemenea, organul fiscal central stabilește lista cu persoanele care vor colabora cu organul fiscal local în vederea acordării asistenței, precum și un calendar în care persoanele desemnate se deplasează la sediul organului fiscal local în acest scop, astfel încât cel puțin o zi pe săptămână, la nivelul fiecărei unități administrativ-teritoriale, să fie prezent un funcționar cu atribuții de asistență din cadrul organului fiscal central sau un alt funcționar din cadrul organului fiscal central, în perioada 15 ianuarie-15 martie. Prin excepție, anul acesta, perioada de acordare a asistenței este 15 mai-15 iulie. În cazul în care persoana care solicită îndrumare și asistență privind înregistrarea în “Spațiul privat virtual” optează pentru verificarea datelor furnizate în cerere cu aprobare la ghișeu, atunci persoana desemnată din cadrul organului fiscal local sau persoana din cadrul organului fiscal central, dacă este prezentă, efectuează identificarea fizică a solicitantului fără a mai fi necesară deplasarea acestuia la organul fiscal din cadrul ANAF. În cazul în care contribuabilul a primit îndrumare și asistență pentru completarea declarației unice pe suport hârtie, aceasta va fi înregistrată de organul fiscal local în registrul special pus la dispoziție de Fiscul central împreună cu plaja de numere aferentă. Declarațiile se predau persoanei/persoanelor din cadrul organului fiscal central, pe baza unui borderou de predare-primire. Declarațiile unice primite de persoana/persoanele din cadrul organului fiscal central sunt predate compartimentului responsabil din cadrul organul fiscal central, în vederea prelucrării. Persoanele care obțin venituri independente, din dividende sau din chirii, printre altele, pot să ceară ajutor de la primării pentru completarea și depunerea declarației unice (formularul 212), în localitățile în care nu este o unitate proprie a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Perioada de asistență fiscală gratuită începe marți și ține până la jumătatea lunii iulie 2018.