Marţi, 19 noiembrie, la Muzeul Oraşului Oradea a avut loc vernisajul expoziţiei Un veac de Feminitate. Expoziţia prezintă accesorii şi podoabe din perioada 1850-1950, din colecţia Iuliei Gorneanu, dar şi piese vestimentare specifice perioadei Belle Epoque, ce au aparținut Ottiliei Michail-Oteteleșanu, pictoriță a Casei Regale și protejata - pe linie artistică - a Reginei Elisabeta.

Expoziția „Un veac de Feminitate” creează contextul întoarcerii într-un timp istoric în care designul, atenția pentru detaliu, stilul, rafinamentul și-au pus amprenta asupra pieselor vestimentare și accesoriilor. Toate exponatele provin din colecția Iuliei Gorneanu, sunt piese originale din perioada 1850-1950, cu excepția unora catalogate ca aparținând primei jumătăți a secolului XIX.  Expoziția prezintă pălării, poșete, umbreluțe de soare, vestimentație, bijuterii, podoabe, ceasuri, evantaie, sticluțe de parfum, carnețele de bal, dantelă, fotografii, reviste de modă, reprezentative pentru epoca în care au fost create.

În premieră, la Muzeul Orașului Oradea au fost expuse piese vestimentare specifice perioadei Belle Epoque, ce au aparținut Ottiliei Michail-Oteteleșanu, pictoriță a Casei Regale și protejata - pe linie artistică - a Reginei Elisabeta.

Totodată, expoziția include o secțiune intitulată Rafinament și intimitate în Belle Epoque și Interbelic în care sunt expuse piese de lenjerie. Idealul de frumusețe a experimentat schimbări majore de-a lungul timpului, oscilând uneori  între extreme de la o epocă la alta și conducând la ceea ce astăzi lenjeria  încununează cu succes: celebrarea feminității. Creată inițial pentru remodelarea trupului în spiritul esteticii vremii, de la corsete restrictive și până la dantele elaborate ce decorau lenjeria doamnelor din perioada Belle Epoque, acest tip de vestimentație  - devenit obiect muzeal - continuă să inspire designeri și case de modă. Exponatele din această secțiune a expoziției provin din România, pe câteva piese ce au aparținut unei doamne din înalta societate putându-se admira broderii tradiționale realizate cu fir de mătase, ajururi și cusături inspirate de cele tradiționale. Colecția ilustrează perioada 1890-1930.

„Femeile din fotografiile de demult, prin vestimentație, accesorii și, nu în ultimul rand, prin atitudine, ne învață o lecție pe care am vrut cu tot dinadinsul să o uităm: feminitatea. Eleganța, rafinamentul și candoarea femeilor ce ne privesc de dincolo de timp ne tulbură și totodată ne invită să le cunoaștem lumea demult apusă. Ne ajută să ne apropiem de ea și să îndrăznim, cu inteligență și imaginație, să reinventăm tot ce a avut mai frumos, mai profund, mai adevărat. Frumusețea de altădată poate fi și frumusețea noastră dacă, odată descoperită, vom ști să ne raportăm la farmecul ei într-un mod personal, creativ, contemporan”, transmite Iulia Gorneanu.

„Astăzi, gingășia, candoarea, delicatețea sunt privite cu dispreț. Fiind considerate o consecință a vulnerabilității, a lipsei de putere și autoritate, sunt alungate și bine ascunse. Arta de a fi femeie a ajuns să fie aproape uitată. Feminitatea presupune, dincolo de rafinamentul vestimentar obligatoriu, un anumit fel de a vorbi, de a asculta, de a te mișca, de a atinge pământul atunci când mergi pe drum. Feminitatea este o frumusețe interioară, tainică, nedeclarată. Nu există formule magice pentru a o descoperi, asuma și afirma, însă o întoarcere în istoria modei poate face minuni” , a mai spus Iulia Gorneanu.