La finele anului 2022, în Trento și la Vatican, presa anunța, printr-o serie de interviuri și articole, că la Oradea, în Palatul Baroc, a fost inaugurată o expoziție deosebită, alcătuită din lucrări ale pictorului venețian Luigi Ballarin.

Expoziția curatoriată de criticul de artă Aurel Chiriac prezintă 21 de icoane, sursa de inspirație pentru artistul plastic italian fiind arta iconarilor români, și 20 de picturi pe pânză care ilustrează legendele scriitorului trentin Mauro Neri. Iar aceste legende sunt ambietate în fostul Imperiu austro-ungar, la finele secolului al XIX-lea.

„Povestea pe care dorim să o spunem în această expoziție se bazează pe două personaje principale: Anastasiu Petrescu, țăran în vârstă din Sibiel, care, pe perioada de izolare din timpul iernii, primește în casa sa copii și adulți din sat pentru a le istorisi vechi povești transilvănene. Al doilea personaj se numește Rudolf Bocher Milpoch, și el țăran, și el preocupat să acopere perioada iernii cu activități generatoare de profit. El duce în spate Kreizera plină de mărunțișuri – nasturi, piepteni, foarfeci, andrele - și merge să le vândă – umblând pe jos - în tot Imperiul Austro-Ungar”, transmite Aurel Chiriac. Ajuns în Sibiel, Rudolf va fi găzduit de Anastasiu Petrescu și cei doi vor povesti auditorului povești trentine și legende transilvănene.

„La un moment dat, se întâmplă ceva magic, chiar unic: Anastasiu și Rudolf povestesc una și aceeași legendă, cunoscută atât în Transilvania, cât și în Val dei Mocheni”, mai precizează Chiriac. Ca urmare, Rudolf primește un dar prețios de la Atanasiu, icoane ortodoxe transilvănene și, astfel, prin vânzătorii ambulanți, icoanele ajung în casele oamenilor care locuiesc în cealaltă jumătate a imperiului.

„Iată explicația titlului acestei expoziții – Rugăciuni pe sticlă. Fantezii de cristal: un schimb reciproc care ne face mai apropiați și mai bogați”, explică Aurel Chiriac.

Expoziția inaugurată la Oradea în 25 noiembrie 2022  are drept scop „să demonstreze ce înseamnă contaminarea între arta vizuală și scriitură, între culori și cuvinte, pe de o parte, iar, pe de altă parte, ce înseamnă contactul între popoarele trăind la sfârșitul secolului al XIX-lea în Imperiul Austro-Ungar, când legendele transilvănene și poveștile trentine s-au întâlnit prin comercianții ambulanți care au circulat în arealul geopolitic mai sus menționat”. Și, la fel ca în legendele amintite, evenimentul expozițional din Transilvania a avut ecouri în presa italiană, imediat după lansare, sporind vizibilitatea internațională a evenimentului și asigurându-i o continuitate.

Astfel, începând cu anul 2023 expoziția devine una itinerantă. De la Oradea va „călători” în Bistrița și din Bistrița în București. În toamna acestui an expoziția va fi prezentată la Trento, iar pentru anul 2024 există solicitări din partea Institutului Cultural Român din Istanbul.

Orădenii care nu au admirat încă lucrările o pot face, în Sala de expoziții a Palatului Baroc, până în data de 28 februarie. Ei vor descoperi în pictorul Luigi Ballarin, așa cum subliniază curatorul, „un occidental care vede tot frumosul din lumea răsăriteană. Lume pe care, de multe ori, chiar noi, cei din est, o hulim sau nu o înțelegem”.

Expoziția a fost organizată de Episcopia Romano-Catolică de Oradea și Episcopia Română Unită cu Roma, Greco-Catolică de Oradea și patronată, printre alții, de Muzeul Țării Crișurilor Oradea, Asociația „Italianii în Bihor", Comune di Trento și Pro Cultura Trento.