Interesul crescut manifestat în ultimii ani pentru arta naivă contemporană românească, ca parte esenţială a artei naive europene şi universale poate fi pus pe seama bogăţiei, vivacităţii şi continuei schimbări a acestui gen de artă, care se dovedeşte a fi mult mai puţin ermetică sau inaccesibilă decât alte stiluri artistice.

 

Acest lucru poate fi observat cel mai bine la Festivalul Naţional de Artă Naivă de la Oradea, un eveniment-premieră dedicat artei naive contemporane româneşti.

Evenimentul coalizează o serie de elemente care îl fac unic în România: prezenţa în oraşul de pe Criş a artiştilor invitaţi, conferinţe şi simpozioane, lansări de carte, expoziţii, proiecţie de film documentar şi spectacole de teatru nescris. În acest context s-a desfăşurat şi conferinţa artiştilor naivi din România, la care a participat o delegaţie de 50 de persoane condusă de cel mai cunoscut şi mai apreciat artist naiv contemporan, băcăuanul Ioan Măric. Discuţiile şi prezentările au avut loc la Sinagoga Neologă Sion, locul unde anual se organizează minimum două expoziţii personale ale unor autori cunoscuţi în România şi în străinătate. Această conferinţă, precum şi alte manifestări conexe, este o avanpremieră a Festivalului Naţional de Artă Naivă. Asociaţia Artiştilor Naivi din România, în parteneriat cu Consiliul Judeţean Bihor, Muzeul Ţării Crişurilor, Centrul de Cultură al Judeţului Bihor, APTOR, Inspectoratul Şcolar Judeţean Bihor, Fundaţia Comunitară Oradea, Revista „Familia”, Liceul de Arte, Colegiul Naţional Iosif Vulcan, Liceul Episcop Roman Ciorogariu şi Colegiul Naţional Onisifor Ghibu, a reuşit să creeze un main event dedicat artei naive contemporane româneşti şi să reunească instituţii, idei şi bune practici diverse într-un cadru dinamic şi coerent. Entuziasmul, efervescenţa şi interesul cu care a fost primită această manifestare, încă de la prima ediţie (sute de participanţi la vernisaje, ample spaţii editoriale etc.), este relevant pentru modul în care arta naivă contemporană românească este percepută şi receptată. Interesul unor instituţii publice, partenere ale acestui eveniment, pentru arta naivă contemporană românească are un rol de legitimare şi consolidare a interesului publicului. Un public larg şi divers, care umple sălile de expoziţie în ziua vernisajului şi care, prin contaminare, suscită şi interesul altor actori. Din păcate, din cauza restricţiilor impuse de pandemie, organizatorii au fost nevoiţi să renunţe la o serie de manifestări, cum ar fi momentul muzical susţinut de Facultatea de Muzică a Universităţii Oradea, dar şi la proiecţia de filme documentare, însă celelalte părţi ale festivalului vor avea loc în forma propusă, cu respectarea măsurilor de siguranţă impuse. Vernisajul expoziţei naţionale de artă naivă are loc joi, 14 octombrie, la ora 17.30, la Muzeul Ţării Crişurilor (str. Armatei Române nr. 1/A).