Concertul din 21 martie, de la Filarmonica din Oradea, a adus în fața publicului meloman un adevărat regal primăvăratic, îmbrăcat în armonii contrastante.

Evenimentul a reunit artiști naționali și invitați din „Țara Soarelui Răsare”, care au înnobilat seara cu momente de virtuozitate și măiestrie interpretativ-instrumentală.

Repertoriul propus a fost unul de anvergură, care a dorit să ducă ascultătorii într-un amplu periplu muzical: de la contrastele armonice la construcțiile solicitante pentru orice instrumentist, ale lui Maurice Ravel, Joseph Haydn și Ludwig van Beethoven, de la un impresionism ravelian colorat și virtuoz la dialogul muzical al unei primăveri victorioase, așa cum numeroși critici au găsit Concertul nr. 4 pentru pian și orchestră, în Sol major, op. 58, de Beethoven.

În fața unei audiențe numeroase, orchestra, împreună cu soliștii invitați, sub bagheta maestrului Tiberiu Soare – un dirijor precis și elegant, care reușește, de fiecare dată, să dea pieselor o culoare proprie, un aer demn și o noblețe specifică – a reușit să transmită dinamism, prin armonii demne de prima zi a primăverii sau, altfel spus, prin muzica unui „soare răsare” continuu, ale cărui raze se revarsă din corzi și clape, din trăire și măiestrie.

Concertul a fost deschis de solista Yuna Kusanagi, din Japonia, la vioară, o tânără de 15 ani, care a interpretat Tzigane de Ravel, dând dovadă de o virtuozitate și acuratețe demne de lăudat.

Violoncelistul Răzvan Suma, aflat pe culmile carierei sale, a obișnuit publicul cu momente muzicale sensibile și pline de patos. După interpretarea exemplară a partidei solistice a Concertului nr. 1 pentru violoncel și orchestră, în Do major de Haydn, a fost nevoit, la insistențele publicului, să revină pe scenă cu un bis, optând pentru un Menuet, de J. S. Bach. 

Concertul de Beethoven, în interpretarea extraordinară la pian a solistei Kyoko Tagawa, din Japonia, a oferit momente reale de sensibilitate și energie, creionând, în același timp, pe calea undelor sonore, un „duel” al iernii și primăverii, în care cea din urmă triumfă, totul conturat în armoniile și temele specifice lui Beethoven.

Concertul a avut parte de un real succes, întrucât aplauzele numeroase, bucuria remarcată pe chipurile auditorilor și energia care fremăta în sală au reprezentat cel mai prompt feedback.

Această cronică a fost elaborată în cadrul proiectului „Jurnalism muzical pentru comunitate”, finanțat prin Fundația Comunitară Oradea.

Alexandru Mihai CARȚIȘ