Boboteaza sau Epifania este sărbătorită la 6 ianuarie și încheie ciclul de 12 sărbători de iarnă, care încep în Ajunul Crăciunului. Cuvântul Bobotează este tradus din limba greacă prin „Arătarea Domnului”, adică a Sfintei Treimi. Religia ortodoxă comemorează botezul lui Isus  în râul Iordan de către Ioan, ca o manifestare către lume a Fiului lui Dumnezeu.

Ioan Botezătorul considerat de creștini ca înaintemergătorul lui Isus Cristos a propovăduit venirea acestuia, îndemnând pe iudei la pocăință. Considerându-l proroc de către locuitorii din Ierusalim și întreaga Iudee, se strângeau în jurul lui pentru a-i asculta cuvintele și mai ales pentru a fi botezați în râul Iordan. Sărbătoarea Bobotezei și a Sfântului Ioan sunt momente de referință pentru obștea credincioșilor, marcate prin tradiții deosebite pline de simțire și trăire creștinească. Sfințirea cea Mare a apei sau Agheasma Mare este o slujbă săvârșită numai la Bobotează după Sfânta Liturghie. Rânduiala slujbei de sfințire a apei, în cadrul praznicului Bobotezei, ne lămurește de ce este necesar să ne împărtășim din apa sfințită la Bobotează. Rugăciunile și cântările reliefează iubirea lui Dumnezeu pentru oameni, arătată concret prin botezul lui Isus în râul Iordan, făcând legătura între botezul Mântuitorului și botezul nostru. Este singura sărbătoare de peste an, în care botezul a devenit o tradiție creștină, fiind o „poartă” de intrare în lumea creștină, în Marea Familie a lui Dumnezeu. Prin botez, copiii la naștere devin creștini. Folosirea Agheasmei  Mari, transmisă de preoți prin rugăciunile rostite cu acest prilej, aduce mari beneficii celor care o consumă, fiind un „medicament” sfânt pentru trup și suflet, ne sfințește casele, gospodăriile, pământurile, întregul spațiu unde trăim și muncim. Trăim vremuri în care omul înfruntă felurite boli ale trupului și sufletului, adeseori cele fizice fiind generate de suferințele sufletești, de păcate și patimi. Să nutrim convingerea că apa sfințită la Bobotează ne dă putere să biruim ispitele, să ne apropiem tot mai mult de Dumnezeu, „izvorul sfințeniei și al iubirii”. Sunt doar câteva argumente, care explică numărul mare de credincioși care au umplut bisericile, dornici să primească Agheasma Mare, pe care o consideră speranța pentru viața cotidiană. La  catedrala din Aleșd, la fel ca și în toate bisericile ortodoxe, catolice și greco- catolice din țară, s-a oficiat slujba sfințirii Agheasmei Mari, oferită sutelor de credincioși prezenți. Pentru noua biserică din Aleșd, Boboteaza, ca și Sărbătoarea Sfântului Ioan, au o conotație aparte, întrucât biserica și-a ales ca patron spiritual pe Sfântul Ioan Botezătorul, pe care îl sărbătoresc pe data de 24 iunie.