Autostrada Transilvania, lotul Chiribiș–Biharia: Mobilizare intensă pe șantier
Lucrările la infrastructură și terasamente avansează susținut pe subsecțiunea 3C2 Chiribiș–Biharia a Autostrăzii Transilvania, unde stadiul fizic a ajuns la 14%, conform programului de execuție.
Pe tronsonul autorizat, de 8,5 kilometri, asocierea de constructori români Precon Transilvania – Citadina 98 desfășoară lucrări la structuri și terasamente cu o mobilizare considerată foarte bună: peste 200 de angajați și 223 de utilaje, echipamente și autovehicule sunt implicate zilnic pe șantier.
Conform informațiilor furnizate de CNAIR, pe structura 52 sunt finalizate piloți, fundații și elevații, urmează montarea grinzilor; pe structura 51 sunt în lucru cofrarea, armarea și turnarea betonului pentru elevații; pe structurile 49 și 50 se execută lucrări la fundațiile infrastructurii.
La partea de terasamente, echipele au consolidat rambleele, au stabilizat terenul de fundare și au așternut straturi de material îmbunătățit. În zonele unde aceste etape au fost încheiate, se pregătește așternerea stratului de fundație din balast. Totodată, avansează relocarea DN19E, unde s-au realizat deja defrișările, săpăturile până la cota de fundare și îmbunătățirea solului cu liant.
Subsecțiunea 3C2 Chiribiș–Biharia are o lungime totală de 28,5 km, iar termenul de execuție este de 18 luni.
Context istoric: un proiect cu întârzieri majore
Autostrada Transilvania, unul dintre cele mai ambițioase proiecte rutiere din România, a fost lansată în 2004, prin contractul semnat cu compania americană Bechtel pentru realizarea a 415 kilometri între Brașov și Borș. Contractul, estimat la peste 2 miliarde de euro, a fost reziliat în 2013, după ce doar aproximativ 52 km fuseseră finalizați, iar costurile crescuseră considerabil.
De atunci, lucrările au fost reluate în etape, prin licitații separate, cu implicarea mai multor constructori. În prezent, peste 150 de kilometri din Autostrada Transilvania sunt dați în circulație, însă numeroase tronsoane, în special în zona de nord-vest, sunt încă în execuție sau în faza de pregătire.
Sectorul bihorean al Autostrăzii Transilvania a fost marcat, de-a lungul anilor, de mai multe blocaje. Rezilierea contractului cu Bechtel a lăsat zona fără constructor pentru aproape un deceniu. Apoi, Contestațiile repetate la licitații au amânat semnarea contractelor pentru mai multe tronsoane.
În anul 2021 contractul cu asocierea Trameco – Vahostav – Drumuri Bihor – Drum Asfalt a fost reziliat din cauza mobilizării slabe, ceea ce a dus la pierderea a peste un an de lucru. În anumite zone, probleme de exproprieri și instabilitate a terenului au încetinit deschiderea șantierului.
Aceste întârzieri au generat costuri suplimentare semnificative. Astfel, pentru sectorul dintre Chiribiș și Biharia, estimările arată o creștere a valorii contractelor cu zeci de milioane de euro, din cauza reluării procedurilor și actualizării prețurilor materialelor de construcție. În plus, rezilierea contractului din 2021 a presupus despăgubiri pentru lucrările parțial executate și relansarea licitației, ceea ce a împovărat suplimentar bugetul de stat. La acestea se adaugă și pierderile indirecte: imposibilitatea deschiderii traficului spre frontiera Borș prin acest tronson a menținut presiunea pe rețeaua rutieră existentă și a limitat beneficiile economice anticipate.
Foto: CNAIR
Comentarii
Nu există nici un comentariu.