Ansamblul Artistic Profesionist Crișana va fi desființat, urmând ca în locul acestuia să se înființeze un altul nou-nouț, Ansamblul „Țara Crișurilor”, în subordinea Centrului de Cultură al judeţului Bihor. Şi la Şcoala Hubic se anunţă schimbări.

Pe ordinea de zi a şedinţei ordinare de astăzi, 5 august, se află, la punctul 2, un proiect de hotărâre privind desființarea structurii Ansamblul Artistic Profesionist Crișana din cadrul instituției publice de cultură Teatrul „Regina Maria” Oradea și aprobarea organigramei, statului de funcții și a regulamentului de organizare și funcționare ale instituției.

Proiectul, care va fi supus astăzi, 5 august, votului aleșilor, a stârnit revoltă în rândul celor direct vizați...

„Sunt trist că s-a luat o asemenea măsură de desființare a Ansamblului Artistic Profesionist Crișana, pentru că, în acest fel, se șterge cu buretele o istorie și un palmares de 71 de ani ai acestei secții”, ne-a declarat Leontin Ciucur, directorul ansamblului.

Orchestra Crișana a fost înființată în anul 1950, în cadrul Filarmonicii de Stat Oradea. Din 1998, i s-a alăturat trupa de dans, devenind Ansamblul Artistic Profesionist Crișana, care, începând din 2011, a funcționat ca secție a Teatrului Regina Maria. Cu bune cu rele, ansamblul a desfășurat o activitate artistică prestigioasă, fiind cotat printre primele ansambluri profesioniste din țară.

„Ansamblul nu a neglijat niciodată publicul bihorean, doar că, datorită activității teatrului și a faptului că în această sală își desfășurau activitatea trupele de teatru românești și maghiare, ansamblul, fiind secție a  teatrului, nu putea obține sala teatrului mai mult de 2-3 ori pe an. În acest sens, ansamblul și-a desfășurat activitatea, cu preponderență, în Bihor, susținând în fiecare an spectacole în majoritatea comunelor și orașelor județului. Ansamblul a avut o activitate prestigioasă și în afara județului, dar și a țării. Pot afirma, fără lipsă de modestie, că Ansamblul Crișana a avut o activitate internațională cu mult peste orice instituție de cultură din Bihor și că a făcut să fluture steagul României alături de ale altor țări, ducând folclorul și tradițiile românești peste tot în lume”,  a precizat Ciucur, adăugând că, inclusiv în perioada de pandemie, ansamblul și-a diversificat activitatea prin Atelierele de folclor Crișana, obținând venituri din activitatea de formare a tinerilor.

Ciucur a mai menționat faptul că la Ansamblul Crișana s-au făcut reduceri de 25% din personalul artistic în luna decembrie și că nu ar fi normal să se continue tot cu Crișana, „celelalte instituții de cultură având reduceri de personal mult mai mici”.

Întrebat dacă va candida pe un post în noul ansamblu, Ciucur a precizat următoarele: „În acest moment, nu situația mea este importantă, ci salvarea tradiției și palmaresului, a numelui și a situației personalului Ansamblului Artistic Profesionist Crișana”.

Pe lângă postul de director al ansamblului, în urma desființării Ansamblului Artistic Profesionist Crișana, vor fi desființate 15 posturi din cadrul Compartimentului Orchestră Muzică Populară și 17 posturi din cadrul Compartimentului Dansatori.

 

Marca înregistrată „Ansamblul Crişana” nu aparţine judeţului!

Între documentele justificative adăugate proiectului de desfiinţare a Ansamblului Artistic Profesionist Crişana se află şi adresa Asociației Ansamblul Crișana, înregistrată la Consiliul Județean Bihor sub nr. 12939/din 9 iunie 2021, prin care se aduce la cunoștința autorității județene faptul că: „titularii mărcii Ansamblul Crișana - fiind înregistrați de la data de 10 decembrie 2019 la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci - folosirea în prezent de către Teatrul Regina Maria a denumirii se realizează fără a avea acest drept”. Asociaţia Ansamblul Crişana, deţinătoarea mărcii, este condusă de coregraful Ioan Silaghi.

În legătură cu acest subiect, Leontin Ciucur ne-a declarat următoarele: „Pentru mine, ca bihorean, este umilitor că un județ cedează numele unei instituții cu o tradiție de 71 de ani unui impostor care, prin metode nelegale, din punctul meu de vedere, a profitat să înregistreze un nume cunoscut, al unei instituții în care a lucrat, nume folosit zeci de ani de o instituție de cultură, pentru a-l folosi în scop personal, de a fura identitatea și palmaresul acesteia, profitând de pasivitatea unor manageri care nu acționează în instanță acest abuz, existând temei perfect legal de a-l anula”.

În altă ordine de idei, în Referatul de aprobare la proiectul de hotărâre privind desființarea Ansamblului Artistic Profesionsit Crișana, este publicată și o adresă trimisă de Teatrul Regina Maria şi semnată de managerul interimar Şerban Borda, care arată că „ţinând seama de scopul şi misiunea unei instituţii de cultură cu specific dramatic, menţinerea unui ansamblu folcloric în cadrul structurii organizatorice a Teatrului Regina Maria nu este nici necesară, nici oportună, învederând că Teatrul Regina Maria Oradea este un teatru de repertoriu, ceea ce presupune, în primul rând, promovarea artei dramatice”.

 

Situație dramatică la Hubic

La punctul 3 de pe ordinea de zi a ședinței ordinare de astăzi, 5 august, se mai anunță înființarea unui nou ansamblu artistic profesionist ,,Țara Crișurilor”, în cadrul instituției Centrului de Cultură a județului Bihor, ansamblul care va avea rolul să preia activitățile Ansamblului artistic profesionist Crișana și pe angajații acestuia, însă prin concurs și contracte pe durată determinată. 

În aceeași instituție, în cadrul Şcolii de Arte Francisc Hubic vor fi desfiinţate 22 de posturi de profesor şi înfiinţate tot atâtea de expert. Practic, profesorii vor avea titulatura de experţi, lucru care a stârnit nemulţumire în rândul acestora.

Într-o scrisoare trimisă ieri pe adresa redacției, se arată că: „aceste acorduri au fost impuse angajaților instituției la jumătatea lunii iunie, prin încălcarea legii și anume: în cazul în care nu semnezi documentul pentru schimbarea denumirii postului și, implicit, a modificării salariului, în majoritatea cazurilor a scăderii acestuia, ți se desființează postul”, ceea ce se va și întâmpla astăzi, cu ocazia votării noii organigrame, care nu mai cuprinde vechile posturi. „De altfel, toate aceste propuneri de reorganizare au pornit surprinzător la inițiativa Centrului de Cultură Bihor. În fapt, metoda folosită pentru schimbarea denumirii posturilor și a condițiilor de muncă constituie infracțiune și se pedepsește de NCP art. 206, 207 alin. 1 respectiv 3, în funcție de caz. Vom asista, așadar, la o adevărată dramă de reorganizare forțată a unor instituții de cultură din județul Bihor, unde aproximativ 60 de angajați se găsesc în situația de a rămâne fără locuri de muncă la o vârstă la care nu te mai potrivești cu cerințele unui posibil angajator. Sau să alegi varianta prin care să îți recâștigi postul, și ai șansa nefericită să devii victima sigură a unui concurs trucat, în care managerul are posibilitatea să își angajeze prietenii și cunoștințele...”, se mai menționează în documentul trimis.