Voluntariat şi creativitate la CSE Oradea - Grădină senzorială pentru copiii speciali
Adolescenţi de la câteva licee orădene, alături de cadre didactic ale CSE nr 1, au decis să-şi petreacă vacanţa de vară muncind. Dorinţa lor este ca la începerea anului şcolar, copiii cu cerinţe educative speciale din cadrul şcolii să primească în dar o grădină care corespunde nevoilor lor: grădina senzorială, în care mirosul, culoarea, textura şi sunetul să fie aliaţii micilor şcolari.
Parcul Centrului Şcolar de Educaţie Incluzivă nr. 1 Oradea a intrat în reamenajare. Câteva cadre didactice ale şcolii, alături de directorul adjunct Carmen Ilisie şi preşedintele Asociaţiei Colaborăm, Educăm, Sprijinim (CES), Teodora Pantazi, au deci să transforme vara într-un maraton de caritate şi creativitate. În sprijinul lor au venit adolescenţi, elevi ai Colegiului Naţional "Mihai Eminescu", Colegiului Tehnic "Constantin Brâncuşi", Colegiului Tehnic "George Bariţiu", Colegiului Economic "Partenie Cosma" şi voluntari ai Clubului Leo Black Eagle. Vara voluntarilor a debutat cu o serie de ateliere care au urmărit dezvoltarea creativităţii a 30 de elevi din cadrul CES prin muzică, dans, mişcare şi arte plastice. Una dintre temele pe care copiii le-au îndeplinit cu succes a fost realizarea de obiecte decorative şi plantarea a diverse plante aromatice sau flori în ghivece. "La aceste activităţi iau parte elevii cu deficienţe medii, care înţeleg ce fac şi se bucură să fie utili şi creativi", spune directorul adjunct Carmen Ilisie. Iar munca lor nu a fost în zadar, căci micile obiecte şi florile care au prins rădăcini vor împodobi parcul şcolii. "Grădina senzorială are scopul de a-i ajuta să răspundă la stimuli externi, fie că este vorba despre stimulare tactilă, vizuală sau olfactivă", spune profesorul Teodora Pantazi. Astfel, grădina va fi împărţită în "zona colorată", "zona aromată" sau "zona înălţată-grădina pe verticală" (arbuşti şi plante cu texturi, arome, colorit şi înălţimi diferite). În plus, voluntarii amenajează intrarea în grădină prin plantarea unor plante căţărătoare de-a lungul gardului de sârmă şi pe paliere din lemn, o zonă de joacă "Căsuţa micilor ecologişti", o zonă de relaxare prevăzută cu o fântână de piatră naturală şi o zonă de stimulare vestibulară şi kinestezică prevăzută cu băncuţe şi structuri de lemn. În munca lor, voluntarii folosesc materiale reciclabile, iar unde a fost necesar să achiziţioneze materii prime sau să beneficieze de ajutor calificat, s-au bucurat de finanţare de 15.355 de lei. Mai mult de jumătate din acest fond a fost asigurată de Mol România şi Fundaţia pentru Parteneriat din cadrul programului "Spaţii verzi". De asemenea, o parte din finanţare a fost posibilă din fondurile strânse de asociaţia centrului şcolar. Grădina va fi inaugurată în luna septembrie, iar profesorii care au decis să-şi dedice vacanţa acestui proiect, spun că răsplata lor constă în fiecare mică reuşită pe care o au elevii, fie că e vorba de un pas sau de un sunet. "Condiţia să lucrezi cu aceşti copii speciali este să-i iubeşti. Iar ei te răsplătesc prin sinceritatea lor, prin dragostea lor şi felul în care o manifestă", a mai spus Carmen Ilisie.
Felicitari pentru lucrurile frumoase pe care le faceti.