Va fi Clujul legat feroviar de Oradea în acest deceniu? Tronsonul Poieni – Vadu Crişului nu are autorizaţie de construire! Calea plângerii... ferate!
Asociaţia Pro Infrastructură se întreabă dacă „va fi Clujul legat feroviar de Oradea în acest deceniu”, având în vedere că tronsonul Poieni-Vadu Crișului a căii ferate Cluj-Napoca - Oradea, care ar fi trebuit să fie gata în 2026, nu are nici măcar autorizație de construire!
„Gloanțele trec pe la urechea responsabililor CFR Infrastructură, dar ei sunt surzi. Tronsonul Poieni-Vadu Crișului de pe calea ferată Cluj-Napoca - Oradea, care teoretic trebuia să fie gata la anul, nu are nici măcar autorizație de construire. Termenul limită din PNRR, august 2026, este ratat. După îndelungi negocieri, a fost mutat pe împrumuturi și noua țintă pentru a nu pierde complet finanțarea este de 50% din lucrări executate. În politica actuală de struț, CFR Infrastructură va rata cu brio și acest obiectiv, deci alți bani irosiți. Și nu doar asta: un coridor esențial rămâne ciuntit și impracticabil ani buni de acum înainte, chiar dacă restul loturilor se finalizează”, menţionează Asociaţia Pro Infrastructură într-o postare pe Facebook.
Potrivit informaţiilor obţinute de asociaţie, studiul de fezabilitate (SF) „a fost fundamental greșit pe celebrul defileu al Crișului Repede”, iar CFR nu reușește să se înțeleagă cu proiectantul asupra soluțiilor. „Aici avem fir simplu (o singură linie) deja scos din teren, deci circulația trenurilor e imposibilă”, afirmă reprezentanţii asociaţiei.
„De un an suntem duși cu zăhărelul că imediat se rezolvă, dar amânările vin una după alta. Astăzi noul termen e vag-definitul „trimestrul IV 2025”. De fapt, înseamnă „nu știm” și este posibil să ajungem în 2026 din cauza lipsei asumării oficialilor CFR care stau neputincioși cu un SF neconform în mână. Dacă în alte cazuri există tentația de a da vina pe antreprenorul care se mișcă lent, vedem antreprenori decent mobilizați pe restul loturilor magistralei Cluj-Oradea. Deci întârzierile sunt la CFR. Vom avea trafic închis contractual încă doi ani de când binevoiește CFR să accepte soluția nou proiectată. Așa e când nimeni nu-i grăbește, fiind mai lenți în reacție decât marfarele pe rețea. Cât va mai dura? Cât le permit mai-marii politicieni și cei din Ministerul Transporturilor care arată un dezinteres total, iar orice ban european gratis aruncat pe geam intră la categoria „Ghinion!”. De ieri trebuia începută o reformă în CFR SA și trași la răspundere oamenii care tărăgănează și blochează proiectele feroviare. Dacă așa ceva se întâmpla pe autostrăzi, era mare vâlvă printre decidenți”, se mai menţionează în postarea Asociaţiei Pro Infrastructură.
Două din patru
Aceeaşi asociaţie atrăgea atenţia, în urmă cu câteva săptămâni, că doar două din cele patru loturi ale liniei de cale ferată Cluj-Napoca - Oradea au șanse să fie funcționale în august 2026, salvând, astfel, o parte din banii prin PNRR.
„Primele două loturi, din cele patru ale liniei Cluj - Episcopia Bihor aflate în reconstrucție, sunt singurele cu șanse să devină proiecte funcționale în august 2026 și să salveze o parte din banii europeni alocați prin PNRR. Nu vor fi însă finalizate. Electrificarea, scopul principal al modernizării, nu va fi gata în 2026. Ca să luăm banii, trebuie să demonstrăm Comisiei Europene că linia este funcțională în august 2026. Putem face asta dacă expediem trenuri diesel, care n-au nevoie de curent electric. Însă și lor le trebuie centralizarea electronică pentru a controla aparatele de cale, semnalele și barierele. Și nu ne e clar că va fi gata”, au scris reprezentanții asociației pe Facebook.
Aceștia arată că testele centralizării durează multe luni și e nevoie de instalarea liniilor, a tuturor macazurilor și barierelor.
„Concluzia pe românește? S-ar putea să ajungem la circulație în sistem pendulă cu pericol crescut la trecerile la nivel. Ambele loturi sunt proiectate și executate de asocierea RailWorks formată din Alstom și Arcada”, adaugă Asociația Pro Infrastructură.
Conform sursei citate, tronsonul Cluj-Aghireș era de 40% stadiu fizic, progres raportat de CFR de 2 puncte procentuale în august față de iulie, în timp ce Gara Cluj-Napoca era unul din obiectivele mai întârziate. Pe tronsonul Aghireș-Poieni s-a trecut de 50% în teren, fiind cel mai avansat, dar progresul din august față de iulie era de un singur punct procentual.
Foto: Cadre surprinse de LDEGM Trainspotter în Defileul Crișului Repede, octombrie 2021 și iunie 2022.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.