Transparenţa în cheltuirea banilor publici reduce, în mare parte, corupţia. Aceasta este şi concluzia managerului public al Oradiei, Eduard Florea, care şi-a propus să posteze în mediul on-line o serie de plăţi efectuate de Primăria Oradea şi instituţiile subordonate.

Eduard Florea, city managerul municipiului Oradea, crede că cel mai important pas spre prevenirea corupţiei este o transparenţă reală în ce priveşte cheltuirea banilor publici. "România şi Bulgaria se plasează pe ultimele locuri într-un astfel de clasament al transparenţei. Cu cât informaţiile sunt mai vizibile pe internet, adică sunt făcute publice, cu atât mai mult reducem abuzurile", a precizat Eduard Florea.

Transparenţă cu pipeta

Din păcate, la acest capitol şi Primăria Oradea este deficitară. Nu toate constractele sunt postate pe site-ul http://www.oradea.ro/. De asemenea, caietele de sarcini de la licitaţiile publice sunt greu accesibile. Totodată, nici rapoartele comisiei de licitaţii nu sunt postate în toate cazurile. Referitor la toate aceste reclamaţii semnalate de reprezentanţii mass-media, managerul public a promis că va analiza situaţia şi va face demersuri pentru o publica în termen toate aceste documente. Managerul public a anunţat că, începând cu 1 iunie 2015, instituţiile şi întreprinderile publice locale din subordinea Consilului Local al Municipiului Oradea vor publica lunar pe site-urile proprii date privind toate sumele plătite în luna precedentă.

"Link-urile către secţiunea dedicată transparenţei plăţilor de pe site-urile proprii ale instituţiilor şi întreprinderilor publice locale vor fi preluate pe site-ul www.oradea.ro, iar data limită pentru publicarea datelor menţionate este 15 a lunii curente pentru datele din luna precedentă. Pentru a asigura accesibilitatea, reutilizarea şi redistribuirea datelor, informaţiile vor fi publicate în format .xls/.xlsx - Microsoft Excel Spreadsheet", a completat city managerul Eduard Florea.

SMS către cetăţeni

În ce priveşte aplicaţia City Riport, aceasta a ajuns la 5.000 de utilizatori, motiv pentru care în aceste zile este supusă unui proces de îmbunătăţire. "Suntem în faza de testare, iar de săptămâna viitoare se va putea descărca şi pe iPhone. S-au adus modificări, astfel că cetăţenii vor putea fi alertaţi cu privire la modificările mijloacelor de transport, opririle de apă etc.", a precizat Eduard Florea. Prin donaţia făcută de Mobiversal, în valoare de 3500 euro, Primăria Oradea va actualiza aplicaţia Oradea City Report prin: realizarea unui ecran "Stiri Noutăţi" din ecranul de început; realizarea unui buton hartă, pe care să fie afişate problemele sesizate în ultimele 7 zile - radar al problemelor din cartier;  adăugare butoane de call, inclusiv pentru categorii neconectate la dispecerate; adăugarea un nou meniu pe ecranul principal. Denumire meniu: Petiţii favorite; posibilitatea de a vedea răspunsurile date în toate stadiile petiţiei; design - schimbat culori. Totodată, Primăria Oradea va folosi şi un alt instrument de lucru în relaţia cu cetăţenii. Astfel, prin SMS, cetăţenii vor fi notificaţi în privinţa cererilor depuse (completarea documentaţiei, ridicarea actelor, ghişeele dedicate şi programul, reamintirea audienţelor etc.)

Pentru îmbunătăţirea relaţiilor dintre cetăţeni şi Primăria Oradea, începând cu 2 iunie 2015 este implementat în cadrul aplicaţiei de gestionare a documentelor (CID) un sistem de transmitere a mesajelor de tip SMS. "Acest mijloc de comunicare va creşte încrederea cetăţenilor în autoritatea publică locală printr-o înştiinţare rapidă şi prin reducerea timpilor de eliberare a documentelor. Mesajele de tip SMS pot fi transmise către cetăţenii care, la înregistrarea în CID a unei cereri/petiţii/sesizări, au comunicat un număr de telefon mobil pentru a putea fi contactaţi/înştiinţaţi ulterior. Spre exemplu, mesajele pot fi transmise pentru a anunţa necesitatea completării documentaţiei depuse sau posibilitatea de a ridica răspunsul la cererea depusă în Sala Ghişeelor etc.", a adăugat city managerul Eduard Florea.