Denumite şi examen de capacitate, Testele Naţionale au fost susţinute prima dată în vara anului 1999, de atunci fiind principalul criteriu de admitere în liceu. Acum, Ministerul Educaţiei îşi propune să emită un ordin prin care testarea naţională să fie eliminată ca şi criteriu de admitere în liceu. Absolvenţii clasei a VIII-a nu vor mai susţine Teste Naţionale, din anul şcolar 2007-2008, cel puţin aşa anunţă Ministerul Educaţiei, care îşi propune să emită un ordin de eliminare a examenului. Pentru elevii care vor intra în această toamnă, în clasa a VIII-a, la începutul lunii septembrie va fi emis un Ordin de ministru prin care Testele Naţionale vor fi eliminate, iar metoda de admitere la liceu va fi modificată. Accesul elevilor în clasa a IX-a se va face în funcţie de mediile obţinute la cele trei sau patru (în cazul minorităţilor) teze cu subiect unic, susţinute semestrial, în anul şcolar 2007-2008, de către elevii de clasa a VIII-a, şi de media generală a claselor V-VIII. Tezele cu subiect unic pentru elevii de gimnaziu vor continua şi în anii următorii, pasul făcut, acum, de minister, pentru modificarea admiterii în licee fiind deja sigur. Noua metodologie de admitere în liceu trebuie să apară, la începutul anului şcolar, după ordinul de eliminare al Testelor Naţionale. Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor consideră modificarea ca fiind binevenită, afirmând că vechea metodă ar fi fost un obstacol în calea continuării studiilor, mai ales că învăţământul obligatoriu este de 10 clase, astfel Testele Naţionale nefiind justificate. Un alt avantaj adus de eliminarea Testelor Naţionale ar fi reducerea cheltuielilor cauzate de organizarea examinării, care implică resurse financiare mari, conform reprezentanţilor IŞJ Bihor. "Odată cu eliminarea testelor ar fi ideal ca liceele, unde solicitările de înscriere depăşesc cifra de şcolarizare aprobată, să organizeze un examen de admitere pentru a-şi tria viitorii elevi", susţine Daniel Negrean, purtătorul de cuvânt al IŞJ Bihor. Acesta mai consideră că, odată cu renunţarea la repartizarea computerizată, părinţii vor fi mult mai responsabili de viitorul copiilor nu ca până acum când responsabilitatea admiterii copiilor era în mâinile diriginţilor şi directorilor de şcoală.