Statul Român, prejudiciat cu zeci de miliarde în urma tăierii şinelor dintre Dobreşti şi Rogoz
Daunele provocate Căilor Ferate Române prin demontarea căii ferate dintre Dobreşti şi Rogoz se ridică la aproximativ 54 de miliarde de lei vechi, susţin liderii bihoreni ai sindicatului CNSLR Frăţia. Potrivit acestora, peste 11 kilometri de şine au fost deja tăiaţi şi transportaţi la fier vechi de către o societate comercială care a încheiat un contract de vânzare - cumpărare cu firma patronată de Virgil - Teodorescu Capriş, candidat la alegerile parlamentare din acest an din partea PNG.
Şinele din Gara Dobreşti au început să fie demontate săptămâna trecută, deşi, susţin reprezentanţii CFR, calea ferată este proprietatea statului român. Cel care este acuzat că se află în spatele „jafului" este omul de afaceri Virgil Capriş, directorul general al SC „V Capriş Comerţ" SRL. Potrivit lui Ioan Marfici, liderul CNSLR Frăţia, afaceristul a vândut calea ferată unei alte firme, contra sumei de 700.000 de lei, care, la rândul său, a încheiat un contract de prestări servicii cu o societate din Copşa Mică, aceasta din urmă fiind cea care „dezmembrează, taie şi transportă deşeurile metalice". „Este vorba despre nişte băieţi deştepţi care atentează la siguranţa naţională. Calea ferată nu era dezafectată, ci doar nu era folosită. În caz de nevoie însă ea putea fi utilizată. La Beiuş există spre exemplu o unitate militară strategică şi în situaţii de urgenţă transporturile până acolo se fac pe calea ferată. Ceea ce se întâmplă este un atentat la siguranţa naţională", a declarat Ioan Marfici. Potrivit documentelor puse la dispoziţie de acesta, în anul 2006, Virgil Capriş a transmis CFR o adresă prin care îşi anunţa intenţia de a vinde tronsonul dintre Dobreşti şi Rogoz, precizând că CFR are, în acest caz, drept de preemtiune. Compania Naţională de Căi Ferate, sucursala regională Cluj i-a răspuns omului de afaceri, arătându-i că linia ferată Oradea - Beiuş - Vaşcău este intabulată în CF Cluj şi a intrat în posesia Statului Român cu titlu de drept de cumpărare. Potrivit reprezentanţilor CFR, calea ferată a aparţinut unei societăţi maghiare. După pacea de la Trianon, aceasta, plus alte nouă linii, au intrat în posesia statului, care a plătit în schimb, pentru Oradea - Vaşcău, suma de 2.276.141 franci elveţieni.
CFR a cerut în instanţă stoparea lucrărilor
Tot potrivit unor documente furnizate de liderul CNSLR Frăţia, în 18 decembrie 2008, firma lui Vasile Capriş a încheiat un contract cu SC Cito-Prax SRL, prin care aceasta din urmă cumpără fierul vechi rezultat din calea ferată Oradea - Beiuş - Vaşcău, tronsonul Dobreşti - Rogoz, contra sumei de 700.000 lei. O zi mai târziu, în 19 decembrie, SC Cito-Prax a încheiat un alt contract, de prestări servicii, cu Sc C&Antonio, din Copşa Mică, firmă care este prestator al serviciilor de „dezmembrare, tăiere, debitare, manipulare, respectiv încărcare în mijloacele de transport şi transportul deşeurilor metalice". Săptămâna trecută, societatea a început să taie şi să ducă la fier vechi şinele. „Prejudiciul este de aproximativ 54 de miliarde de lei vechi, fără să punem la socoteală manopera, piatra sau traversele. Cred că, având în vedere toate aspectele, suma se triplează. Au fost făcute sesizări la poliţie şi la parchet dar s-a ajuns aici din cauza lipsei de autoritate din ţara noastră. Un cetăţean sărac dacă fură o bucată de fier ajunge la închisoare iar omul acesta este lăsat să facă ce vrea. Nu ne-ar mira ca într-o bună zi să îşi scoată banii din conturi şi să se facă nevăzut. Nu ar fi primul caz", a declarat Ioan Marfici. Potrivit acestuia, Capriş nu are niciun document care să ateste că el este proprietarul căii ferate. Se foloseşte însă de faptul că, în urmă cu câţiva ani, a achiziţionat de la fosta intreprindere forestieră mai multe proprietăţi, printre care şi liniile ferate uzinale din zonă, care însă nu au nicio legătură cu calea ferată Oradea - Vaşcău. Poliţia TF a fost sesizată săptămâna trecută şi a început urmărirea penală în acest caz pentru distrugere şi semnalizare falsă, dosarul fiind înaintat procurorilor de la Parchetul Beiuş, magistraţii fiind competenţi să cerceteze asemenea infracţiuni. Pentru că autorităţile sesizate până acum nu au putut să oprească tăierea căii ferate, reprezentanţii CFR au solicitat în instanţă o ordonanţă preşedinţială prin care să fie stopată dezmembrarea şinelor.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.