Şoferii plătesc cu viaţa iresponsabilitatea unor administratori de drumuri publice
Gropile nesemnalizate, lipsa indicatoarelor rutiere sau a marcajelor corespunzătoare ori obstacolele de pe carosabil neînlăturate la timp sunt doar câteva dintre motivele pentru care, anul trecut, zeci de executanţi ai unor lucrări la drumurile publice, dar şi administratorii acestora au fost sancţionaţi de Serviciul Poliţiei Rutiere Bihor. În ciuda amenzilor, accidentele rutiere produse din cauza stării proaste a drumurilor nu au lipsit, dezinteresul celor care ar trebui să fie preocupaţi de siguranţa circulaţiei ducând chiar la pierderea unor vieţi.
Potrivit Codului Rutier, administratorul drumului public, antreprenorul sau executantul lucrărilor, cu avizul Poliţiei Rutiere, este obligat să instaleze indicatoare ori alte dispozitive speciale, să aplice marcaje pe drumurile publice, conform standardelor în vigoare şi să le menţină în stare corespunzătoare. De asemenea, administratorii, antreprenorii ori executanţii lucrărilor sunt obligaţi să semnalizeze corespunzător orice obstacol aflat pe partea carosabilă, care stânjeneşte sau pune în pericol siguranţa circulaţiei şi să ia toate măsurile de înlăturare a acestuia. În cazul producerii unui eveniment rutier ca urmare a stării tehnice necorespunzătoare a drumului, a nesemnalizării sau a semnalizării necorespunzătoare, cei responsabili răspund, după caz, administrativ, contravenţional, civil sau penal. Nu toţi administratorii de drumuri sau firme care execută lucrări respectă însă legea. Astfel, pe şoselele din Bihor, gropile nesemnalizate şi starea deplorabilă a unor drumuri dau bătăi de cap doar şoferilor, nu şi celor responsabili cu întreţinerea lor. DN 79, Oradea - Arad, DN 76, Oradea - Deva, şi DN 19, Oradea - Satu Mare, sunt trei drumuri naţionale care tranzitează judeţul nostru şi care arată ca după război. Adevărate cratere nesemnalizate, denivelări şi porţiuni întregi unde viteza maximă este de 20 kilometri pe oră. Pe lângă faptul că îşi distrug autoturismele, şoferii care, de voie, de nevoie, circulă pe aceste drumuri naţionale riscă oricând să fie implicaţi în accidente rutiere. Şi asta pentru că administratorii drumurilor s-au mulţumit, în cele mai bune cazuri, să limiteze viteza şi să amplaseze un indicator, fără însă a semnaliza gropile.
Accidente provocate de gropile din carosabil
La sfârşitul lunii ianuarie, pe DN 19, înainte de intrarea în localitatea Chiribiş, şoferiţa unui Peugeot a pierdut controlul autoturismului şi a izbit frontal o Dacie care circula regulamentar, pe sensul dinspre Marghita. Maşinile implicate au fost grav avariate şi toţi cei patru pasageri au necesitat internare. Potrivit Poliţiei, şoferiţa a pierdut controlul din cauza faptului că a intrat într-o groapă de pe carosabil, nesemnalizată. Pe acelaşi drum naţional, tot în ianuarie, a avut loc un alt accident rutier grav. Două maşini s-au izbit frontal, iar trei victime au ajuns la spital cu politraumatisme. Cauza accidentului, tot starea proastă a drumului. În luna februarie, doi bihoreni şi-au pierdut viaţa într-o tragedie feroviară produsă la trecerea la nivel cu calea ferată din localitatea Şuştiu, Lunca. Şoferul nu s-ar fi asigurat înainte de traversare şi a fost lovit în plin de un tren personal. Atât el, cât şi soţia sa şi-au pierdut viaţa. După accident, localnicii au acuzat autorităţile spunând că, la trecerea respectivă, au avut loc mai multe incidente pentru că şoferii nu au vizibilitate. Deşi legea prevede că „organele căilor ferate, împreună cu administratorii drumurilor publice, precum şi cu deţinătorii terenurilor învecinate, vor lua măsuri pentru înlăturarea obstacolelor ce împiedică vizibilitatea căii ferate", se pare că acest lucru nu s-a întâmplat la Şuştiu.
Pentru greşelile lor, 66 de executanţi ai unor lucrări şi administratori ai drumurilor publice au fost amendaţi anul trecut de Serviciul Poliţiei Rutiere Bihor. Valoarea amenzilor se ridică la suma de 79.200 de lei. De schimbat, însă, nu s-a schimbat nimic. Gropile sunt tot nesemnalizate şi riscul producerii unor alte tragedii este la fel de mare. DN 19, DN 76 şi DN 79 ar trebui să fie reabilitate în următorii trei ani.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.