Secretarul de stat în Ministerul pentru Ape, Păduri şi Piscicultură Pasztor Sandor a anunţat ieri, la Oradea, că au fost reluate lucrările la barajul Corbeşti, după ce au fost alocaţi aproximativ trei milioane de lei. De asemenea, Pasztor Sandor a precizat că vor reîncepe lucrările în zona centrală a Oradiei, pentru amenajarea malului stâng al Crişului Repede.

După doi ani în care alocările pentru lucrările din judeţul Bihor au fost aproape inexistente, secretarul de stat la Departamentul pentru Ape, Păduri şi Piscicultură a anunţat finanţarea pentru cinci proiecte mari din Oradea şi judeţ. "Am încercat să iau în ordinea priorităţilor lucrările din judeţul Bihor", a precizat Pasztor Sandor, menţionând că, în ceea ce priveşte riscul de inundaţii, cel mai important proiect este cel al Barajului de la Corbeşti, care trebuie să protejeze de inundaţii localităţile din zona Dobreşti până la Holod. Pentru continuarea lucrărilor începute în anul 2011 şi oprite în 2012 au fost alocate aproximativ trei milioane de lei, bani proveniţi din fonduri europene. Pasztor Sandor, fost şef al Administraţiei Bazinale de Apă Crişuri, a declarat că lucrările la Barajul de la Corbeşti au stagnat la înălţimea de şase metri, peste care viitura a trecut în 2013 de trei ori. "La final, barajul trebuie să aibă 20 metri înălţime şi să reţină 1,2 milioane metri cubi de apă", a declarat Pasztor, adăugând că de la reînceperea lucrărilor în acest an barajul s-a înălţat la nouă metri. "Costul total al lucrărilor este de 19 milioane lei. Până la întreruperea lucrărilor au fost alocate 8,5 milioane lei, iar în acest an, alte trei milioane lei", a menţionat Pasztor Sandor. În ceea ce priveşte "bombardamentul din centrul Oradiei", secretarul de stat a menţionat că ministerul alocă 1,7 milioane lei pentru amenajarea malului stâng al Crişului Repede. "În foarte scurt timp, constructorul trebuie să se apuce de lucrare", a afirmat Pasztor Sandor, adăugând că o parte din suma alocată va fi folosită pentru decontarea lucrărilor deja efectuate de Repcon. De asemenea, Pasztor a precizat că lucrările vor fi efectuate în aval de parcare până vor începe lucrările la parcarea subterană ce va fi construită pe strada Independenţei. Tot în Oradea, în urmă cu două săptămâni, a fost organizată licitaţia pentru amenajarea pârâului Paris, care coboară prin zona Gheorghe Doja înspre Magheru şi se varsă în Crişul Repede la Podul Dacia. Documentaţia pentru acest proiect a fost realizată în 2011, dar nu a primit finanţare până acum. "Am reuşit să îl cuprindem în buget. Vrem să-l trecem pe POS Mediu", a afirmat secretarul de stat orădean. Potrivit acestuia, suma necesară pentru finalizarea lucrării este de 15 milioane lei şi prevede amenajarea pârâului pe o porţiune de un kilometru, de la barajul Săldăbagiu în aval, şi întubarea pârâului pe o porţiune de 1,7 km, pe teritoriul Oradiei. Totodată, a anunţat secretarul de stat, în paralel cu aceste lucrări, municipalitatea va amenaja un sistem de canalizare pentru locuinţele din zonă, astfel încât apa uzată să nu mai fie deversată direct în pârâu, cum se întâmplă în prezent. O altă lucrare unde s-a făcut deja licitaţie şi care va fi finanţată prin POS Mediu este cea privind amenajarea Văii Fânaţe (Paleu-Biharia-Tămăşeu până în Barcău). În total, vor fi reabilitaţi 17 km curs de apă, suma necesară fiind de aproximativ 26 milioane lei. Ultimul proiect care a primit finanţare în acest an este continuarea lucrărilor la Valea Nimăieşti, din Beiuş. Suma alocată în această lună este de 1,5 milioane lei, cu care se va continua în aval, spre confluenţa cu Crişul Negru. "Sper că în două săptămâni vor porni şantierele", a afirmat Pasztor Sandor. În ceea ce priveşte nerealizările, secretarul de stat a semnalat problema Barajului Leşu, pentru care încă nu a fost găsită finanţare. "Încerc să formulez un memorandum pentru fonduri externe pentru mai multe baraje din ţară, în care să fie inclus şi Barajul Leşu", a declarat Pasztor Sandor, menţionând că suma necesară ar fi de 4 milioane de euro. Totodată, secretarul de stat a precizat că, dacă va obţine finanţarea, va condiţiona executarea lucrării de asumarea de către Consiliul Judeţean Bihor a realizării drumului până la Coada Lacului.