Conducerea Primăriei Oradea a prezentat ieri noua sa strategie privind fluidizarea traficului în oraş, un prim aspect abordat fiind construirea de noi parcări în zona centrală. Primul studiu de prefezabilitate aprobat de consilierii orădeni este cel pentru terenul din curtea Spitalului Militar, de pe strada Braşovului. Aici, pe o suprafaţă de 2.200 mp, va fi construită o parcare supraterană cu o capacitate de 406 locuri.

Procedurile legale sunt pe cale de a se finaliza, în acest sens, la mijlocul lunii noiembrie, Guvernul României va emite o hotărâre privind transferul acestei suprafeţe în proprietatea municipiului Oradea. Pentru şedinţa ordinară a Consiliului Local Oradea de joi, va fi aprobat un alt studiu, de această dată pentru parcarea de pe strada Independenţei. Aici, pe o suprafaţă de 5.000 mp, urmează să fie amenajate două nivele subterane şi unul la sol. Proiectul prevede, pe lângă cele 400 locuri de parcare, şi amenajarea pe malul Crişului a unui sistem de terase în consolă. Parte din această suprafaţă aparţine firmei RCS cu care Primăria a purtat discuţii, reprezentanţii firmei acceptând varianta municipalităţii în schimbul folosirii gratuite a 15 locuri de parcare. În studiu se mai află o altă suprafaţă de teren, cea din curtea clădirii Primăriei Oradea. Aici vor fi proiectate alte 600 locuri de parcare, în timp ce pe strada Tribunalului, în spatele Palatului de Justiţie va fi construit un alt complex cu locuri de parcare. Pentru a pune în practică toate aceste proiecte, Primăria va încheia nişte parteneriate cu potenţiali investitori. Municipalitatea va veni cu proiectele tehnice, studiile de fezabilitate şi cu terenul, în schimb firmele private vor trebui să execute şi să administreze aceste parcări. Toate aceste proiecte vor fi supuse săptămâna viitoare unei dezbateri publice.
Primarul Ilie Bolojan dă asigurări că noile parteneriate vor avea clauze foarte clare, care nu vor permite investitorilor să trateze cu superficialitate o astfel de înţelegere. "Vom stabili penalităţi clare, în cazul în care nu va fi respectat termenul iniţial de execuţie. În cazul în care va depăşi termenul cu mai mult de jumătate, va pierde întreaga investiţie. Apoi vom obliga firmele să creeze un cont în care să vireze 25% din valoarea investiţiei, iar pe parcursul realizării lucrărilor va putea retrage aceşti bani", a declarat Ilie Bolojan. Totodată, pentru buna funcţionare a parcărilor se vor stabili tarife cu 10% mai mici decât cele practicate în Cluj-Napoca, aceste taxe neputând fi majorate decât de către consilierii locali. Totodată, pentru protejarea investiţiilor realizate de aceste firme municipalitatea va interzice parcarea pe stăzile adiacente şi va permite ridicarea autoturismelor parcate ilegal. "La sfârşitul lunii noiembrie vom scoate la licitaţie aceste asocieri. În cazul în care nu vor veni investitori, municipalitatea, din fonduri proprii, va trece la execuţia parcărilor din fonduri proprii. Până în toamna anului viitor vom avea realizată măcar o parcare", a mai dat asigurări Ilie Bolojan.