Comandantul Aeroportului Oradea, Gheorghe Pasc, a semnat ieri contractul cu reprezentanţii firmei care va întocmi studiul de fezabilitate şi proiectul tehnic pentru modernizarea şi extinderea pistei. Pasc speră că proiectul va obţine finanţare din fondurile structurale europene, iar lucrările efective să se încheie până la mijlocul anului 2010.

Acum câteva zile, firma Search Corporation a câştigat licitaţia organizată pentru întocmirea studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic necesar modernizării şi extinderii pistei Aeroportului Oradea. Aceeaşi firmă a făcut, în acest an, şi expertizarea întregii piste, raportul întocmit scoţând în evidenţă starea de degradare accentuată a căii de rulare. "Autoritatea Aeronautică, Aeroportul Oradea şi Primăria municipiului au ajuns la un punct comun, astfel încât dezvoltarea Aeroportului să nu încurce dezvoltarea oraşului, iar devoltarea oraşului să nu încurce dezvoltarea Aeroportului", a declarat Gheorghe Pasc. Acesta a precizat că au fost întocmite studii privind posibilitatea dezvoltării Aeroportului Oradea pe actualul amplasament, fără să fie nevoie de cumpărarea de teren suplimentar. Vicepreşedintele de marketing al firmei Search Corporation, Liviu Stăniloiu, a precizat că, potrivit raportului de expertizare, în mod curent se poate opera pe Aeroportul din Oradea doar cu aeronave mici, aterizarea celor mari fiind accepată doar în cazuri de urgenţă. Modernizarea pistei va consta în mărirea suprafeţei acesteia de la 1.800 m la 2.400 metri, pe două direcţii, asigurarea a două căi de rulare sau degajare la platforma de îmbarcare/debarcare, drenarea tuturor suprafeţelor aeroportuare şi a scurgerilor pluviale, încadrarea sistemului de balizaj în categoria a doua, dotarea cu echipamente şi mijloace specifice de aerodrom, elaborarea unui studiu de impact, respectiv mărirea numărului de clasificare PCN (care exprimă rezistenţa unei piste la aterizarea unui avion) de la 14, cât este în prezent, la 55. Potrivit lui Stăniloiu, studiul de fezabilitate va fi gata într-o lună şi jumătate, urmând ca proiectul tehnic să fie terminat în trei luni, după obţinerea tuturor avizelor şi autorizaţiilor necesare. Comandantul Gheorghe Pasc susţine că finanţarea lucrărilor va putea fi asigurată din fonduri europene, având în vedere că Aeroportul Oradea este inclus printre cele 11 aeroporturi de interes european din ţară. De asemenea, pentru accesarea acestor fonduri condiţia este ca lucrările să nu primească finanţare din alte surse, condiţie pe care nu o îndeplinesc aeroporturile din jur. O altă sursă de finanţare o reprezintă concesionarea unor terenuri din jurul Aeroportului care aparţin Consiliului Judeţean, respectiv obţinerea de fonduri guvernamentale. "Dacă sunt bani pentru această investiţie, în maximum doi an, pot fi terminate lucrările de modernizare, fără închiderea Aeroportului decât pe o perioadă de trei luni, pe perioada verii, când s-ar lucra la partea mediană a pistei", a menţionat Pasc. Proiectul de modernizare a Aeroportului Oradea pe actualul amplasament beneficiază atât de sprijinul CJ Bihor, cât şi al Primăriei orădene.