Miros de lucruri uzate şi o imagine a sărăciei cu care se confruntă mulţi orădeni pune stăpânire în fiecare duminică pe străzile Vlădeasa şi Abatorului până la piaţa de vechituri. Aceştia supravieţuiesc câştigându-şi traiul de zi cu zi prin vânzarea de produse care au făcut odată parte din universul personal.

Obiecte personale, etalate pe trotuare
Pe lângă maşinile second-hand, aduse şi din Germania, în aceeaşi piaţă, cunoscută şi sub numele de "Ocska", mormane întregi de articole vestimentare uzate, pantofi cu tălpile dezlipite şi cărţi prăfuite stau înşirate pentru a fi cumpărate de orădenii mai puţin privilegiaţi din punct de vedere financiar. Încă de la intersecţia străzilor Vlădeasa cu Abatorului micii comercianţii îşi înşiruie tarabele pe trotuar, lanţul produselor comercializate în stradă încheindu-se abia la intrarea în piaţa de vechituri. Imaginea e aceeaşi la fiecare sfârşit de săptămână. Unii orădeni s-au obişnuit să-şi rezerve câteva ore, în fiecare dimineaţă de duminică, pentru o vizită la piaţa second, acolo unde orice se poate achiziţiona la preţuri mici. Micii comercianţi de articole vestimentare second-hand au remarcat punctele slabe ale concitadinilor, care, chiar dacă au la dispoziţie lucruri noi în magazine, ce-i drept la preţuri mai mari, preferă să achiziţioneze un lucru folosit, pentru care, de cele mai multe ori, plătesc o sumă infimă. Până nu de mult atât comercianţii, cât şi consumatorii aveau de câştigat de pe urma acestui negoţ, fiecare alegându-se la sfârşitul zilei cu traista plină, însă recesiunea a început să îi afecteze şi pe ei. Intrarea în "piaţa amintirilor" este de-a dreptul dezolantă şi înspăimântătoare, în acelaşi timp. Deşi frigul şi vremea capricioasă îi îndeamnă pe mulţi să stea în casă, micii comercianţi stau aliniaţi încă de la primele ore ale dimineţii, aşteptând să mai vândă un casetofon vechi sau o lustră ciobită. Din păcate, cei mai mulţi negustori care expun spre vânzare produsele uzate au ajuns în stadiul de a vinde din propria locuinţă obiecte doar pentru a-şi cumpăra o pâine. "Aproape toate obiectele sunt din casă de la mine şi am ajuns să le vând pentru a avea cu ce să îmi cumpăr de mâncare. Îmi ajunge dacă fac 50 de lei în fiecare duminică, măcar reuşesc să supravieţuiesc. Decât să dau în cap la cineva, fac o muncă cinstită. Problema este că nu mai prea cumpără lumea şi nu ştiu ce o să se întâmple cu noi", ne-a mărturisit un comerciant. La câţiva metri, o altă persoană şi-a scos spre vânzare canapeaua, vasele din ceramică şi câteva unelte de grădinărit, însă orădenii nu-i mai cumpără nici lui lucrurile uzate. Deşi negustorii au scăzut preţurile, în comparaţie cu 2008, vânzările din acest an au scăzut semnificativ, ambele tabere având de suferit de pe urma crizei. Destui orădeni sunt obligaţi, practic, să vândă obiectele din casă şi, odată cu acestea, amintirile unei vieţi în care aveau un telefon, un casetofon, o telecomandă, un televizor... Azi renunţă la toate acestea pentru o bucată de pâine, însă nu renunţă la lupta pentru supravieţuire.

Piaţa auto, în stagnare
Una dintre cele mai profitabile afaceri după decembrie '89, cea a maşinilor second hand, a intrat şi ea în impas, odată cu accentuarea crizei economice. Astfel, dacă anul trecut "bişniţarii" care aduceau autoturisme din Europa de Vest reuşeau să le vândă în aproximativ două-trei săptămâni şi chiar mai repede, acum trec şi câteva luni până reuşesc să găsească un client care să fie dispus să le achiziţioneze, chiar şi la un preţ cu 500 până la 2.000 de euro mai mic, în funcţie de marcă, vechime, kilometri parcurşi şi dotările maşinii. "Dacă, până anul trecut, maşinile aduse din vest şi neînmatriculate erau la mare căutare, acum acestea sunt practic inexistente pe piaţă, iar cele care sunt se vând foarte greu, din cauza faptului că toată lumea aşteaptă ca taxa de primă înmatriculare să fie scoasă", ne-a mărturisit un comerciant care aşteaptă să-şi vândă, încă din luna noiembrie a anului trecut, un autovechicul adus din Germania şi al cărui preţ l-a scăzut cu aproximativ 30%, fiind dispus să mai negocieze, în continuare, cu posibilii cumpărători. În ceea ce priveşte preţul autovehiculelor, acestea au scăzut, în principal, pentru că băncile nu mai acordă prea uşor credite, din cauza crizei şi a lipsei de lichidităţi financiare. O altă persoană care aduce autoturisme din Europa de Vest şi le vinde apoi în ţară a explicat că este din ce în ce mai greu să-şi vândă marfa, şi asta doar până ce reuşeşte să o înmatriculeze, că altfel nu ar prea avea şanse să găsească vreo persoană care să fie dispusă să o cumpere. "Voi continua să aduc maşini de mâna a doua în ţară, chiar dacă profitul este mai mic. Până acum am adus autoturisme mai vechi de 10 ani, care se vindeau destul de bine pe piaţa din Oradea, dar cred că mă voi reorienta spre autovechicule mai noi, pentru că preţul celor vechi din străinătate a crescut foarte mult în ultima perioadă şi nu mai este rentabil", a explicat comerciantul, dat fiind că statul german a demarat o politică asemănătoare Programului "rabla" din România şi oferă pentru orice maşină rulată echivalentul sumei de 2.500 de euro, care reprezintă un avans pentru un autoturism nou. Din câte se pare, piaţa second hand de maşini va rămâne în stagnare în ţară, până cel puţin în momentul în care va fi scoasă taxa de primă înmatriculare, asta în ciuda faptului că marile companii din domeniul auto şi-au redus simţitor producţia atât în ţară, cât şi în întreaga lume.