Procurorul general al României, Codruţa Kovesi, a anunţat, ieri, într-o conferinţă de presă, că a finalizat evaluarea activităţii structurilor din cadrul Ministerului Public, constatându-se că Parchetul instanţei supreme are prea mulţi şefi şi secţii. Kovesi a arătat că, deşi la nivelul Ministerului Public există un deficit de aproximativ o cincime de procurori, la nivelul Parchetului instanţei supreme s-a constatat o supradimensionare a schemei de procurori raportat la competenţa instituţiei. De exemplu, din cele 209 de posturi prevăzute, 71 sunt posturi de conducere, existând astfel o structură încărcată, cu multe secţii, servicii şi secţii. Concret, Kovesi a afirmat că numărul şefilor din Parchetul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie va fi redus de la 71 la 37, iar numărul secţiilor va rămâne patru din opt câte are instituţia în prezent. De asemenea, Kovesi a anunţat că numărul serviciilor vor fi reduse la 12 din 20, rămânând 14 birouri din 33. "Vor fi redistribuite posturile la unităţile din teritoriu. Ministerul Public funcţionează cu state de funcţii şi personal aprobate în anul 2004, care nu mai corespund competenţelor actuale, acest fapt având implicaţii directe asupra eficienţei şi operativităţii activităţii urmăririi penale", a declarat procurorul general al României. Totodată, în urma evaluărilor, s-a constatat că unităţile din teritoriu au un volum mare de activitate, numărul de dosare aflate în lucru la procurori depăşind cu mult limita europeană prevăzută pentru soluţionarea cu operativitate a dosarelor, aceasta fiind de cel puţin zece ori mai mare . În acest sens, Kovesi a dat exemple parchete de tribunal în care un procuror are şi peste o mie de dosare în lucru, iar la parchete de curţi de apel s-a constatat că s-au întomit unul sau două rechizitorii. Procurorul general Kovesi a arătat că nu a existat o evaluare cantitativă şi calitativă a muncii, menţinându-se evidenţe arhaice prin lipsa informatizării. "Cu toate că Ministerul Public este beneficiar al unor baze de date în format electronic nu s-a realizat informatizarea activităţii, ceea ce a influenţat şi controlul curent operativ - de exemplu, depăşirea termenelor pentru anumite lucrări", a explicat Kovesi. Procurorul general al României a subliniat că este necesar ca Ministerul Public să fie informatizat, intenţionându-se reorganizarea serviciul IT, în sensul de dezvoltare ca direcţie. Pe de altă parte, procurorul general a spus că s-au constatat o serie de deficienţe determinate de repartizarea neechitabilă a volumului de activitate. Deşi exista posibilitatea preluării unor dosare de la parchete teritoriale la cele ierarhic superioare, acest lucru nu s-a realizat întotodeauna, ajungându-se la situaţii în care un procuror de judecătorie să aibă 350 de dosare, iar unul de parchet de curte de apel 13. Din cauza încărcăturii de dosare calitatea actului de urmărire penală a avut de suferit, precum şi operativitatea soluţionării cauzelor, ceea ce, oarecum, a determinat şi o percepţie negativă asupra actului de justiţie, a sugerat Kovesi, care a propus o serie de măsuri, printre care reorganizarea Parchetului ICCJ, elaborarea unui regulament de ordine interioară, modificarea legii privind funcţionarea Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism (DIICOT) - scopul fiind de modificare a competenţei şi întărirea capacităţii funcţionale.