Consiliul Local a aprobat noul Regulament al serviciului de salubrizare a municipiului Oradea, care stabilește obligația administrației publice locale de a organiza sistemul de colectare separată pentru deșeurile reciclabile de hârtie, metal+plastic, sticlă, deșeuri reziduale și deșeuri biodegradabile, iar până la data de 1 ianuarie 2025 de a implementa sistemul de colectare separată a deșeurilor textile și a deșeurilor periculoase din deșeurile menajere.

Regulamentul serviciului de salubrizare a municipiului Oradea a fost supus spre consultare publică timp de 30 de zile lucrătoare, perioadă în care au fost formulate în scris propuneri din partea operatorului serviciului public de salubrizare Rer Vest și de către reprezentanții asociațiilor de proprietari „Sovata 103”, „Smochinul”, „Tico” și „Xena”. Odată cu aprobarea noului Regulament al serviciului de salubrizare, vechiul regulament se abrogă.

 

5 fracții de colectare separată

„Atât operatorului, cât și utilizatorilor le revin obligația de a încheia contracte de prestări servicii de salubrizare în vederea colectării separate pentru 5 fracții: deșeuri reziduale, deșeuri biodegradabile, deșeuri reciclabile – fracția hârtie/carton, deşeuri reciclabile – fracția plastic, metal și ambalaje de sticlă. În baza acestor contracte, operatorul dotează utilizatorii cu mijloacele necesare colectării separate: recipiente de plastic de 240l, 120l, 60l sau mai mici și saci de plastic personalizați”, menţionează municipalitatea, adăugând că, în Oradea, colectarea separată a deșeurilor în 5 fracții a fost implementată încă din luna iulie a anului 2023, când în zona de case s-au introdus fracții noi de deșeuri reciclabile colectate separat: hârtie+carton, plastic+metal și sticlă. În zona de blocuri, colectarea separată a hârtiei și cartonului se efectuează în 95 de puncte de colectare dedicate.

Orădenii au, de asemenea, la dispoziție, începând de vara trecută, 100 de containere speciale pentru colectarea deșeurilor textile, amplasate în spațiile publice din Municipiul Oradea, ce pot fi utilizate fără costuri de către cetățenii care doresc să se debaraseze de aceste deșeuri.

 

Tariful penalizator pentru separarea incorectă

Regulamentul de salubritate reglementează procedura de acceptare a deșeurilor reciclabile în stația de sortare, respectiv a deșeurilor biodegradabile în stația de compostare. 

Deșeurile cu grad mare de contaminare (>25 % în cazul fracției reciclabile și >10% în cazul fracției biodegradabile) sunt considerate neconforme și sunt transportate la stația de tratare mecanico-biologică, cantitatea fiind afectată de aplicarea taxei de depozitare și a contribuției pentru economia circulară.          

Astfel, deșeurile reciclabile, respectiv cele biodegradabile care în mod vizibil prezintă un grad mare de impurificare se colectează obligatoriu de către operator într-un flux separat ca deșeuri municipale amestecate, fiind sub incidența tarifului penalizator pentru separarea incorectă a deșeurilor municipale. În acest sens, există o procedură clară de lucru privind constatarea, controlul, sancționarea și aplicarea tarifului penalizator.

Procedura prevede, cu ocazia primei verificări efectuate de către echipa de control la persoanele fizice din zona de case, persoanele juridice și instituțiile publice, să se aplice pe recipientul neconform un mesaj de avertizare și atenționare, utilizatorul având posibilitatea de a-și retrage recipientul de pe domeniul public și de a  asigura o separare corectă a deșeului.

La a doua verificare efectuată de echipa de control la același utilizator, în situația unei separări incorecte a deșeurilor, conform prevederilor regulamentului, se va aplica tariful penalizator și sancțiunea contravențională.

La persoanele fizice din zona de blocuri (asociații de proprietari) echipa de control va aplica tariful penalizator pentru separarea incorectă a deșeurilor menajere și sancțiunea contravențională în cadrul celei de-a treia verificări efectuate la același utilizator.

„Controalele se fac deja de doi ani de zile la asociațiile de proprietari, la case peste tot în oraș. Prin urmare, cetățenii au fost informați și conștientizează toate aceste lucruri ce țin de colectarea selectivă. Cred că lucrurile vor funcționa mult mai bine după aprobarea regulamentului”, a precizat primarul Florin Birta.

 

Intervalul orar de colectare a deșeurilor

Intervalul orar de colectare a deșeurilor municipale este între orele 6.00-22.00, în funcție de trafic și de posibilitățile de acces ale operatorului la spațiile de colectare.

Pentru operatorii economici, instituțiile publice și persoanele fizice și juridice din zona centrală, intervalul orar de colectare este între orele 22.00 - 6.00. În acest sens, producătorii de deșeuri au obligația de a scoate recipienții de colectare la limita de proprietate doar în intervalul orar 20.00 - 22.00 și de a-i retrage de pe domeniul public până cel târziu la ora 09.00 a zilei imediat următoare.

Excepție fac utilizatorii din zonele pietonalizate ale municipiului: str. Republicii, Piața Ferdinand, strada Aurel Lazăr, strada Libertății, strada V. Alecsandri, Piața Unirii, care au obligația de a scoate pe domeniul public recipienții în intervalul orar 07.00 - 09.00 din ziua colectării. În acest caz, operatorul de salubritate, respectiv colectorul autorizat au obligația de a goli recipienții în intervalul orar 09.00 - 10.00.

Reguli noi

Utilizatorii care au înregistrat la adresa de reședință sediul social al unei persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprindere individuală, întreprindere familială, persoane fizice ce desfășoară activități liberale (și care nu desfășoară activități economice la sediul respectiv) datorează doar tariful de salubrizare stabilit pentru utilizatorii casnici (persoane fizice).

Persoanele care desfășoară activități de birouri și administrativ: profesii liberale (cabinet de avocatură, birouri de expertiză, birouri notariale, birouri executori judecătorești, cabinete medicale etc.), persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale, întreprinderile familiale, organizații non-guvernamentale sunt asimilate utilizatorilor persoane fizice și datorează tariful de salubritate stabilit pentru această categorie de utilizatori.

Agenții economici cu profil comercial și Horeca situați în zona centrală sau în imobile partajate (de ex. la parterul blocurilor de locuințe) și care nu acceptă recipiente alocate individual (120 l, 240 l) din cauza constrângerilor de spațiu, pot opta pentru recipienți de dimensiuni mai mici (40 l) dotate cu coduri RFID sau vor utiliza saci personalizați preplătiți și vor suporta tariful de salubritate în funcție de instrumentul economic „plătești pentru cât arunci” pentru care au optat prin contract (în funcție de numărul, tipul, volumul recipientului și frecvența lunară de colectare).