Municipalitatea a reluat programul de bugetare participativă, fiind lansată platforma online, unde orădenii sunt așteptați să se implice activ în propunerea și selectarea viitoarelor proiecte ce au ca scop îmbunătățirea condițiilor de trai în Oradea.

Orădenii pot propune proiecte pentru îmbunătățirea cartierului lor în perioada 22 aprilie - 23 iunie 2024. Bugetul total este de 1,5 milioane de lei, fiecare proiect putând obține o finanțare de la bugetul local de maximum o sută de mii de lei, cu tot cu TVA. Selecția proiectelor se va face în funcție de numărul de voturi obținute prin platforma online și la întâlnirile publice, până la epuizarea sumei.

Cetățenii sunt astfel încurajați să se implice în procesul de luare a deciziilor privind prioritățile de investiții de interes local, cu finanțare de la bugetul local.

Pot participa la campanie persoanele fizice care au domiciliul, reședința, lucrează sau învață în Oradea şi care au împlinit vârsta de cel puțin 16 ani.

Depunerea proiectelor se poate realiza strict prin platforma online dedicată bugetării participative - activ.oradea.ro, de către persoane înregistrate cu cont de utilizator, un cetățean putând depune oricâte proiecte dorește, în oricare dintre domeniile precizate.

Pentru a fi validate în cadrul procesului de bugetare participativă, proiectele trebuie să fie de competența Primăriei Municipiului Oradea, să nu contravină reglementărilor regulamentului aprobat sau a altor prevederi legale în vigoare și să fie de interes local și să nu realizeze activități cu scop comercial, publicitar, de natură politică sau etnică; să fie sau să poată fi asimilate unei investiții aflate în competența Primăriei Municipiului Oradea şi care vizează un spațiu public, deschis, aflat în proprietatea Municipiului Oradea, la care există acces neîngrădit al cetățeniilor (nu sunt eligibile proiecte care propun dotări sau amenajări în incinta clădirilor administrate de instituții publice); să se refere doar la lucrări publice constând în dotări, modernizări, reparații ale bunurilor proprietate publică a municipiului; să nu fie contrare sau incompatibile cu planuri sau proiecte ale municipalității aflate în derulare; să fie delimitate zonal; să se încadreze în bugetul maxim alocat unui proiect și să se încadreze în domeniile prevăzute în Regulament;

 

Etape și calendar

Bugetarea participativă organizată în Municipiul Oradea în acest an cuprinde 5 etape.

Prima este înregistrarea pe platformă: înregistrarea se face pe platforma online activ.oradea.ro, fiind obligatorie pentru a putea trimite propuneri de proiecte.

A doua este depunerea proiectelor: fiecare cetățean poate formula una sau mai multe propuneri de proiecte prin intermediul platformei activ.oradea.ro. Valoarea maximă a bugetului estimat pentru fiecare proiect este de o sută de mii de lei (inclusiv TVA).

A treia etapă constă în analiza tehnică și legală a proiectelor: propunerile de proiecte vor face obiectul unei analize tehnice şi legale ce va fi realizată de către o comisie constituită la nivelul Primăriei Municipiului Oradea. Comisia analizează conformitatea proiectelor inițiate cu prevederile prezentului Regulament, cu alte prevederi legale în vigoare, precum şi impactul, viabilitatea și fezabilitatea tehnică a acestora. În cazul în care comisia consideră necesar, poate invita inițiatorul proiectului pentru informații suplimentare în ceea ce privește proiectul propus. Comisia își rezervă dreptul de a ajusta proiectele. Pot exista propuneri care necesită ajustări tehnice şi estimarea mai eficientă a costurilor din partea municipalității, pentru a putea fi asumate, supuse votului şi ulterior implementate.

A patra etapă este votul cetățenilor: vor fi două etape de vot: online (prin intermediul platformei activ.oradea.ro) și la întâlnirile organizate în cartiere și companii din Oradea.

O persoană poate vota atât online, cât și la întâlnirile organizate, de fiecare dată un singur proiect din cadrul listei cuprinzând toate proiectele înscrise.

Pentru a vota online, cetățenii trebuie să se înregistreze pe platformă sau să se autentifice cu contul de Facebook.

Ultima etapă va fi rezervată întâlnirilor publice și selecției finale a proiectelor. Selecția finală a proiectelor se va realiza după dezbaterea în cadrul întâlnirilor publice cu cetățenii din cartierele orașului.

Selecția finală va fi realizată prin cumularea voturilor online și a voturilor exprimate în cadrul întâlnirilor publice. Proiectele vor fi ierarhizate în funcție de numărul de voturi.

Calendarul propus este următorul: lansarea portalului - 27 martie, depunerea de proiecte, din 22 aprilie până pe 23 iunie, verificarea și validarea proiectelor depuse din 24 iunie până pe 7 iulie, votarea online din 8 iulie până pe 8 septembrie, iar întâlnirile publice și votarea proiectelor vor avea loc între 9 și 30 septembrie.

Informații suplimentare cu privire la procesul de bugetare participativă puteți afla pe platformă online: activ.oradea.ro, printr-un email la adresa primarie@oradea.ro sau la numărul de telefon: 0259.437.000, interior 248.