Intrat în vigoare în 1 decembrie, noul Cod Rutier a băgat spaima în şoferii şi pietonii bihoreni, sancţionaţi, conform noilor reguli, mult mai dur. Mediatizat intens în ultimele luni, noul cod prevede puncte amendă, puncte de penalizare şi o mulţime de obligaţii pentru toţi participanţii la trafic. Nu doar pentru ei, însă, ci şi pentru autorităţile locale şi administratorii drumurilor, care au şi ei o serie de atribuţii, mai mult sau mai puţin cunoscute şi destul de rar puse în aplicare. Majoritatea şoferilor şi pietonilor bihoreni au aflat în ultimele luni care sunt consecinţele nerespectării noului cod rutier, care sunt noile sancţiuni prevăzute de acesta sau ce înseamnă acumularea unui anumit număr de puncte de penalizare. Disciplina în trafic se poate realiza însă nu doar printr-o conduită corespunzătoare a conducătorilor auto, ci şi prin existenţa unei infrastructuri adecvate. Pe lângă pedepsele drastice impuse, noua legislaţie în domeniu prevede obligaţii şi pentru autorităţile locale şi administratorii drumurilor din judeţ, lucruri mai puţin cunoscute sau mediatizate. Astfel, conform capitolului IX al noului Cod Rutier, autorităţile publice locale sunt obligate, printre altele, să ia măsuri pentru menţinerea permanentă în stare tehnică bună a drumurilor pe care le administrează, precum şi pentru iluminarea corespunzătoare a acestora, să ia măsuri pentru amenajarea de trotuare şi drumuri laterale pentru circulaţia pietonilor, vehiculelor cu tracţiune animală, a tractoarelor, de piste pentru biciclete, precum şi de benzi destinate exclusiv transportului public de persoane. Nerespectarea acestor atribuţii constituie contravenţie şi se sancţionează cu până la 100 de puncte amendă, la fel ca şi în cazul în care instituţiile competente nu întreţin corespunzător drumurile publice pe timp de iarnă. În municipiul Oradea, de exemplu, există trei piste pentru biciclişti, dintre care doar două sunt funcţionale, în timp ce despre benzile destinate exclusiv transportului public de persoane sau a tractoarelor nici nu poate fi vorba. Municipalitatea nu s-a arătat prea preocupată până acum nici de "regimul de staţionare şi parcare", numărul spaţiilor destinate parcării autoturismelor fiind net inferior faţă de cel al maşinilor din Oradea. De asemenea, în judeţul Bihor există comune întregi situate pe marginea părţii carosabile, fără ca locuitorii să aibă la dispoziţie trotuare, aspect care, conform noului cod rutier, va trebui avut în vedere de autorităţile locale. Poliţiştii Serviciului Poliţiei Rutiere Bihor spun că administratorii drumurilor şi edilii vor fi sancţionaţi cel puţin la fel de aspru precum şoferii sau pietonii care nu respectă legea. "Primarii mai multor localităţi au fost convocaţi la o întâlnire în cadrul căreia au fost instruiţi vizavi de obligaţiile pe care le au. Suntem în faza în care le aducem edililor şi administratorilor drumurilor la cunoştinţă noile reglementări. O mare parte dintre ei au precizat că vor încerca să obţină fonduri pentru amenajări. În perioada imediat următoare, însă, vom începe aplicarea legii şi îi vom sancţiona pe toţi cei responsabili de încălcarea ei", a precizat Silviu Popa, comisar în cadrul SPR Bihor.