Primăria Oradea şi Consiliul Judeţean Bihor vor colabora pentru implementarea a cinci proiecte de infrastructură menite să lege Oradea şi Zona Metropolitană de drumurile judeţene. Acordul figurează pe ordinea de zi atât a şedinţei Consiliului Local Oradea, cât şi a Consiliului Judeţean Bihor.

Consilierii locali şi cei judeţeni vor vota joi, 30 martie, proiectul privind încheierea unui nou acord de colaborare între Județul Bihor și Municipiul Oradea. De această dată, scopul este „realizarea în comun a unor proiecte menite a asigura conectivitatea infrastructurii rutiere a Municipiului Oradea, respectiv a Zonei Metropolitane Oradea cu drumurile județene”.

Acordul are ca obiectiv descongestionarea zonelor centrale, o legătură mult mai bună a Oradiei cu Zona Metropolitană, conexiuni rapide spre arterele majore de transport rutier.

Primarul Florin Birta a prezentat, ieri, într-o conferinţă de presă, cele cinci obiective de investiții ale acordului de colaborare dintre Primăria Oradea şi Consiliul Judeţean Bihor.

Primul este asigurarea conectivității drumurilor județene, respectiv conectarea nodului rutier major realizat prin noile proiecte de investiții din municipiul Oradea (Drum Expres Arad - Oradea și legătura Centura Oradea - Autostrada A3) cu zona centrală a municipiului Oradea, pe o axă ce cuprinde străzile Meșteșugarilor, Lăpușului, Oneștilor, bulevardul Decebal și strada Tudor Vladimirescu. Al doilea obiectiv este asigurarea conectivității comunei Paleu și a zonei de dealuri cu Șoseaua Borșului (DN 1), prin cartierele Oncea, Soarelui, respectiv prin strada Uzinelor din municipiul Oradea. De asemenea, se are în vedere realizarea Inelului Metropolitan de Nord, menit a asigura conectivitatea DN 1 cu DN 19. În acest caz, sunt posibile două variante de traseu: Centura Oșorhei (sensul giratoriu de pe DN 1, spre Fughiu) - municipiul Oradea, prin cartierele Tineretului, Podgoria, respectiv zona Gheorghe Doja - comuna Paleu, localitățile Săldăbagiu de Munte și Paleu - Centura Biharia. Soluţia va fi aleasă după realizarea studiului de fezabilitate. Un alt obiectiv al acordului îl reprezintă asigurarea conectivității zonei Băile Felix - Băile 1 Mai cu DN 1, în municipiul Oradea, cartierele Nufărul și Velența, prin zona străzilor Iancu de Hunedoara - Seleușului - Războieni - Calea Clujului. Cel de-al cincilea obiectiv este conectivitatea Inelului Rutier Metropolitan cu municipiul Oradea, între Nojorid și Sânmartin, prin realizarea unui drum de legătură pe relația comuna Sânmartin/localitatea Cihei - municipiul Oradea, strada Apateului - Centura Oradea.

Unitățile administrative pe teritoriul cărora vor fi realizate investiţiile sunt: Oradea, Biharia, Borș, Cetariu, Girișu de Criș, Ineu, Nojorid, Oșorhei, Paleu, Sânmartin, Sântandrei, Toboliu. Primarul Oradiei menţionează că a discutat cu primarii comunelor din Zona Metropolitană cu privire la implementarea acestor proiecte de infrastructură, precizând că vor avea loc consultări şi cu privire la stabilirea efectivă a traseurilor. Florin Birta a dat asigurări că aceste comune nu vor contribui financiar la realizarea drumurilor.

„Ne propunem ca până la începutul anului viitor să avem realizate studiile de fezabilitate pentru toate cele cinci obiective, urmând ca apoi, împreună cu Consiliul Județean Bihor, să identificăm sursele de finanțare pentru realizarea acestor proiecte de infrastructură”, a precizat primarul Florin Birta. Realizarea studiilor de fezabilitate vor fi finanţate de municipalitate. În total, este vorba de 22-23 km de drumuri, o parte drumuri noi, restul vizând modernizarea şi lărgirea unor drumuri deja existente.  

„Nu ne dorim să ajungem ca alte orașe din țară, sufocate de traficul din oraș. Iar pentru asta, trebuie să căutăm noi rute, să oferim alternative traficului din municipiu. Din discuțiile avute cu reprezentanții comunei Paleu, anual aici se emit cca 300 de autorizații de construire, iar în Oradea, în zona de dealuri cca 500. Astfel, pentru că zonele de locuințe se dezvoltă și nu există alte rute, descărcarea traficului se face în Oradea, aglomerând traficul din oraș”, a precizat primarul Florin Birta.

Estimativ, edilul consideră că aceste investiţii vor fi finalizate nu mai repede de cinci ani.