Pentru conducerea Muzeului Ţării Crişurilor, din Oradea, anul 2007 va reprezenta multă muncă, motiv pentru care activitatea expoziţională va fi întreruptă, ultima expoziţie în sediul din Palatul Baroc urmând a fi vernisată în 19 ianuarie, de la ora 12.00. Este vorba de primul Salon al Artiştilor Fotografi Români şi Maghiari de pretutindeni, realizat cu ocazia Zilelor Culturii Române şi Maghiare, care vor fi sărbătorite în această lună. - Dle. Chiriac care sunt priorităţile Muzeului Ţării Crişurilor în noul an? - De la începutul lunii februarie, ne vom concentra exclusiv pe elaborarea proiectului tehnic. Bunăoară, specialiştii muzeului, de la toate secţiile, vor colabora în partea dedicată amenajării noilor expoziţii permanente, laboratoarelor de restaurare-conservare, depozitelor etc. În 2006, la noul sediu, s-au finalizat lucrările la acoperiş şi s-a realizat expertiza tehnică, suma alocată de CJ Bihor fiind de 2,5 milioane RON. - Ce sume estimaţi a fi necesare pentru continuarea lucrărilor la noul sediu? - Pentru faza următoare, sumele pe care le estimăm a fi necesare, pentru reparaţii capitale, restaurarea clădirii-monument şi amenajarea spaţiilor de expoziţii, sunt de aproximativ 11 milioane de euro, din care în jur de 900.000 de euro ar costa proiectul tehnic, înţelegând aici studiul de fezabilitate şi proiectul propriu-zis de reparaţii şi amenajare, până la conceperea mobilierului şi a etalării obiectelor. Diferenţa din suma rămasă va fi destinată strict finalizării noului sediu, ca spaţiu cu funcţie muzeală. - Arhitectul italian Paolo Baldessari, unul dintre cei mai importanţi specialişti în amenajări interioare de muzee, se va implica în realizarea noului muzeu... - Într-adevăr, arhitectul italian, având o experienţă remarcabilă în realizarea de expoziţii, după cum o dovedeşte CV-ul său, este de luat în considerare, în continuare... Trebuie să precizez însă că el va fi parte a unui consorţiu creat de câştigătorul licitaţiei. Arhitectul se va ocupa strict de partea estetică, respectiv de conceperea mobilierului de expunere şi de etalare a obiectelor conform tematicilor concepute de profesioniştii muzeului. - Care este motivaţia alegerii lui Paolo Baldessari în realizarea amenajărilor interioare ale muzeului? - În primul rând, pentru a fi eficienţi, ştiut fiind că în 2008, conform protocolului cu Episcopia Romano-Catolică de Oradea, muzeul nostru trebuie să se mute. În al doilea rând, pentru că Paolo Baldessari şi-a dovedit disponibilitatea de a ne sprijini şi de a se implica în realizarea unor expoziţii moderne din punct de vedere muzeo-tehnic, într-un cuvânt, de a crea, aici, la Oradea, un muzeu al mileniului III. În al treilea rând, prezenţa arhitectului italian la Oradea va fi un câştig şi pentru muzeografia românească. - De unde estimaţi că vor proveni sumele pentru noul sediu al muzeului? - Până în prezent, banii au venit, exclusiv, de la CJ Bihor, care va fi, şi în continuare, principalul susţinător al Muzeului Ţării Crişurilor. Aşteptăm implicarea Guvernului României, prin Ministerul Culturii şi Cultelor, într-o primă fază fiind vorba despre acordarea sumei de 2,5 milioaane RON. Cert este că noul sediu trebuie să fie finalizat cât mai repede, susţinerea financiară fiind cea mai importantă. Avem convingerea că, în afară de CJ Bihor, vom beneficia de un sprijin pe măsură şi din partea autorităţilor centrale, deoarece cauza muzeului orădean este, de departe, una din cele mai importante în peisajul instituţiilor culturale româneşti care s-au confruntat cu o situaţie similară. - Când veţi relua contactul cu publicul? - Sperăm că din a doua jumătate a anului, sala de expoziţii temporare, de la noul sediu, va fi inaugurată pentru a relua contactul cu publicul. - Vă mulţumim şi vă dorim mult succes.