Binecuvântat de natură cu un peisaj montan superb, Bihorul este unul dintre judeţele cele mai căutate de turiştii iubitori de drumeţii, sporturi montane şi speologie. Drept urmare, judeţul are un serviciu Salvamont specializat în intervenţii de suprafaţă, speologice şi subacvatice, care, pe lângă activităţile specifice, se ocupă şi cu întreţinerea traseelor turistice din munţi. În plus, Salvamont Bihor are în plan achiziţionarea cu fonduri europene a unei baze mobile de intervenţie operaţională atât pe timp de vară, cât şi de iarnă. În acest moment, Bihorul este judeţul cu cele mai multe trasee omologate din ţară, însumând 410 kilometri.

 

Una dintre cele mai consistente acţiuni de întreţinere a marcajelor turistice din acest an va avea loc între Stâna de Vale, vârful Buteasa, Vârtop şi vârful Bihorul. "Vrem să integrăm Izbucul Călugări, Cascada Sfânta Treime şi localităţile mai izolate, precum Băiţa sau Cărpinet, în traseul turistic, astfel că, pe lângă refacerea marcajelor vechi, se vor aplica altele noi", ne-a declarat Adrian Marin, de la Serviciul Judeţean Salvamont Bihor. Pentru acţiune Consiliul Judeţean (CJ) Bihor a asigurat un buget de 4.900 de lei, bani necesari pentru materiale şi manoperă. Pe Valea Galbenei este necesară înlocuirea lanţurilor uzate şi suplimentarea ancorelor în pasajele de trecere a turiştilor prin zonele dificile, astfel că au fost alocaţi 2.500 de lei. Date fiind numeroasele accidentări ale turiştilor în zona Platoului Padiş, mai precis în Cetăţile Ponorului, Salvamontul a cerut instalarea unui echipament pentru evacuarea răniţilor pe verticală în valoare de 1.360 de lei. "Am avut un caz, anul trecut, în care o turistă s-a accidentat în dolină şi care a petrecut pe targă peste două ore, până când am reuşit să o aducem la suprafaţă. Cu un echipament pe verticală am fi reuşit să scurtăm la câteva minute timpul de intervenţie", ne-a declarat Marin.

Vechile balcoane de lemn de la Cetăţile Ponorului nu vor fi însă refăcute. Din observaţiile salvamontiştilor a reieşit că balcoanele au generat destule căderi de la înălţime din cauza neglijenţei turiştilor. Aşa că vor fi montate în viitor doar câteva balustrade şi vor fi amplasate pictograme sugestive atât pentru turiştii români, cât şi cei străini.

O poveste vechi şi fără de sfârşit pare să fie durata de viaţă scurtă a indicatoarelor din tablă. Localnicii sau turiştii certaţi cu bunul simţ le degradează constant. Refacerea tăbliţelor încarcă de asemenea bugetul Salvamont, dar situaţia trebuie remediată. „Am întâlnit cazuri în care şuruburile în care erau prinse tăbliţele au fost scoase şi înlocuite cu sârmă" spune reprezentantul Salvamont.

Serviciul bihorean îşi pune mari speranţe în aprobarea unui proiect comun româno-ungar finanţat din banii Uniunii europene, beneficiare fiind serviciile specifice din Bihor şi Hajdu Bihar. În valoare de vreo 400.000 de euro, proiectul ar rezolva o serie de probleme financiare şi de dotări cu care se confruntă Salvamont în contextul restrângerilor bugetare actuale. „Un mare câştig ar fi achiziţionarea unei baze mobile de intervenţie care pe timpul verii ar sta în Glăvoi, iar peste iarnă ar fi mutată fie la Stâna de Vale, fie la Vadu Crişului. Baza mobilă ar oferi condiţii decente de aşteptare pentru accidentaţi şi pentru salvamontişti, ea rămânând, desigur în patrimoniu CJ Bihor" explică Marin.

În peisajul turistic montan bihorean vor fi integrate în curând, cu ajutorul Salvamont, noi trasee turistice. Serviciul a fost solicitat de către autorităţile locale din Şinteu să traseze câteva poteci prin Muntele Şes, în contextul dezvoltării proiectelor turistice şi cinegetice de aici.