Municipalitatea umblă cu investiţia vopsită în reparaţie curentă
Modul în care conducerea Primăriei Oradea înţelege să favorizeze firmele de casă, în detrimentul legii şi a interesului public, începe să facă obiectul mai multor "investigaţii" din partea unor instituţii publice. Inspectoratul Teritorial în Construcţii Nord-Vest s-a sesizat cu privire la şase dintre lucrările edilitare atribuite direct de Primăria Oradea firmei Selina şi a demarat o verificare atât în ce priveşte documentaţia aferentă acestor investiţii, dar şi în ce priveşte calitatea acestor lucrări, care lasă mult de dorit.
Administraţia locală orădeană a licitat, în urmă cu un an, lucrările de întreţinere şi reparaţii curente a străzilor din Oradea. Sub paravanul unei astfel de formulări, municipalitatea a decis ca absolut tot ce se realizează ca suprastructură pe străzile din Oradea să fie încredinţat direct firmei Selina. Astfel, în decurs de un an, indiferent că vorbim despre lucrări de anvergură, de drumuri nou create sau de sensuri giratorii proiectate de la zero, mai marii Primăriei Oradea au încadrat aceste lucrări la capitolul "întreţinere şi reparaţii curente". Acestea au fost adjudecate la valoarea de 78 milioane lei, dar, cum bugetul aprobat de către Consiliul Local era de 112 milioane lei, firmei Selina i se pot încredinţa, pe parcursul a patru ani, obiective în limita acestui plafon. În plus, pentru a-i asigura firmei de casă un cât mai larg front de lucru, municipalitatea include toate investiţiile de drum din Oradea în categoria: "lucrări de întreţinere şi reparaţii curente".
Astfel, a fost realizat, în câmp deschis, o nouă cale rutieră, drumul expres care leagă Calea Borşului de strada Matei Corvin, unde s-au investit 2,5 milioane lei. Cu toate că vorbim de o arteră nou creată, Direcţia Tehnică a încadrat această lucrare la capitolul "întreţinere străzi", fiind astfel scutită de scoaterea la licitaţie şi eliminând riscul ca o firmă, alta decât Selina, să ofere un preţ mai bun.
Scenariul acesta a fost aplicat şi în cazul altor lucrări demarate în cursul acestui an. Dacă iniţial municipalitatea orădeană vorbea de valori de 200.000 de lei pentru amenajarea Bulevardului Dacia, ulterior "proiectul de înfrumuseţare" a ajuns să coste 1.834.900 lei. Printre lucrările atribuite Selinei se numără şi cele două sensuri giratorii, primul de la intersecţia str. Carpaţi cu Dacia, estimat la 300.000 lei, respectiv Dacia cu Transilvania, a cărui valoare preconizată este de 725.000 lei. Odată finalizate aceste două lucrări, prima ploaie a scos la iveală faptul că execuţia lasă mult de dorit. Constructorul a făcut câteva remedieri, însă un nou val de ploi a arătat că bălţile încă fac parte din peisajul sensurilor giratorii nou-nouţe de pe Dacia. În plus, valorile imense la care au fost evaluate şi complexitatea acestora sunt un indiciu că ele nu fac parte din categoria "lucrărilor de întreţinere curente", ci, în mod normal, trebuie catalogate ca lucrări de modernizare. Potrivit legislaţiei în vigoare, lucrările de modernizare trebuie scoase la licitaţie. Un alt exemplu este sensul giratoriu, de la intrarea în Parcul Industrial, care a costat 952.000 de lei. Selinei i-a fost încredinţată direct această nouă investiţie, care, prin amploare, nu poate fi catalogată în niciun caz la capitolul "întreţineri curente".
Toate aceste probleme au fost aduse în atenţia inspectorilor ITC Nord-Vest, instituţie căreia i s-a solicitat să se pronunţe asupra modului de încadrare a acestor lucrări. De asemenea, există suspiciuni şi în ce priveşte modul de atribuire a lucrărilor de amenajare a sensului giratoriu din zona străzilor T. Vladimirescu, Oneştilor şi Cazaban, respectiv de modernizare a străzii Tzarany Gyula, continuarea str. Clujului înspre calea ferată, dar şi străpungerea realizată din strada Brâncoveanu până la intersecţia cu str. Oneştilor şi Cazaban. În niciunul dintre aceste cazuri nu s-a pus problema scoaterii la licitaţie, lucrările fiind încredinţate firmei Selina cu titlul de "întreţineri curente", cu toate că, şi de această dată, desfăşurarea de forţe a depăşit o activitate de asfaltare. "Potrivit Legii 50/1991 aceste lucrări nu se înscriu în categoria lucrărilor de întreţinere curente. Asta înseamnă că sunt fie lucrări de reamenajare, fie de modernizare. Toate aceste lucrări necesită proiecte tehnice şi detalii de execuţie, avize şi acorduri conform certificatului de urbanism, precum şi asigurarea verificării calităţii acestor lucrări. Am solicitat Primăriei să ne transmită toată documentaţia aferentă, totodată, vom verifica şi calitatea lucrărilor executate", se arată într-un document oficial al ITC Nord-Vest.
Dacă limitele competenţelor inspectorilor ITC se opresc aici, obligaţia verificării modului în care au fost dirijaţi aceşti bani către firma de casă revine Curţii de Conturi, respectiv organelor penale, singurele care se vor putea pronunţa în ce priveşte modul în care legea a fost eludată prin acest proces de încredinţare directă, fără licitaţie. O astfel de procedură de adjudecare ar fi eliminat atât suspiciunile cu privire la costurile ridicate ale unor asemenea lucrări, dar, în acelaşi timp, ar fi permis selectarea unui antreprenor serios.



dar finantele ce spun,de ce tac?? prin aceste lucrari creste valoarea obiectivului deci si impozitul ce trebuie platit.Se pare ca nu intereseaza sa aduca bani la buget ci asteapta sa ne ia guvernul din pensii.Sa nu spuna Finantele Bihor ca nu stiu face diferenta intre reparatie siinvestitie iar daca e asa n au ce lucra acolo