Multiplele capcane ale tezelor cu subiect unic
Ministrul Educaţiei, Cristian Adomniţei, a avut pe agenda sa de ieri vizite la opt şcoli ieşene. Fostul şef de şantier le-a recitat elevilor de clasa a VIII-a poezia tezelor cu subiect unic, care vor lua locul testelor naţionale. Este marea shimbare pregătită de ministrul care declarase recent că "nu se pricepe la educaţie". Proiectul său este finalizat, dar n-a ajuns încă în Parlament.
Tezele cu subiect unic, pe baza cărora copiii de 14 ani vor intra la liceu sau la o şcoala de arte şi meserii, au o metodologie incompletă. Nu este deloc clar cum se va desfăşura acest tip de examen. Părinţii şi elevii nu au apucat să se dezmeticească şi să înţeleagă că, din acest an, se aplică un nou tip de examen. Tezele cu subiect unic vor fi susţinute, în acest an, de elevii de clasele a VII-a şi a VIII-a, la câte trei materii semestrial. Limba şi literatura română, Matematică şi, opţional, Istoria cu Geografia.
Acest tip de evaluare continuă, după cum o numeşte ministrul, ar urma să fie criteriu de admitere la liceu sau şcoală tehnică. Potrivit ministrului Adomniţei, admiterea ar fi mai corectă aşa, întrucât s-ar face în funcţie de rezultatele obţinute de elev în doi ani, cu câte şase teze susţinute în fiecare an. Fără să ne mai întrebăm de ce s-a renunţat de fapt la Testele Naţionale, care funcţionează ca şi criteriu de evaluare a primei trepte de învăţământ preuniversitar şi care ar trebui să facă rezultatul unei evaluări tot continue, întrucât urmăresc aproape toată programa de gimnaziu, facem acest pact cu ministru şi acceptăm impunerea noului tip de examen. Însă, admiterea pe baza tezelor cu subiect unic pare imposibilă sau cel puţin imorală în acest an. Iată de ce: elevii care acum sunt în clasa a VIII-a vor putea fi evaluaţi numai în funcţie de ce note au obţinut, la teze, în ultimul an de gimnaziu. Singura şansă a "evaluării permanente" şi a admiterii pe baza ei, pentru elevii care sunt în ultimul an de gimnaziu, ar fi ca notele de la tezelor unice de anul trecut, aflate insă în faza de pilot, să fie luate în calcul la Admiterea 2008. Dacă ministrul va alege, totuşi, această formulă, aşa cum a şi anunţat, trebuie să fim atenţi la ceea ce se întâmplă. În semestrul al doilea, în 2007, dintre cei peste 200.000 de elevi din ţară care au dat teze cu subiect unic la matematică, doar 56,41% au reuşit să ia note peste 5. Rezultatele au arătat că există diferenţe mari între judeţe. Pe ansamblu însă, şi rezultatele de anul trecut ale elevilor au fost destul de proaste. Din cei 213.200 de elevi care au dat teza, numai 120.218 au luat note de promovare şi nimeni din minister nu pare să fi reflectat asupra rezultatelor.
Autorităţile din Educaţie au hotărât peste noapte, şi cu numai o lună şi jumătate de începerea noului an şcolar, că tezele unice sunt mai bune decât Testele Naţionale. Singurul argument a fost că tezele unice, nefiind un examen clasic, sunt mai puţin stresante. Examenul se susţine pe o foaie secretizată şi se corectează într-un centru şi are loc de două ori pe an.
Cu doar o săptămână înainte de prima zi a noului an şcolar care aduce un nou tip de admitere a elevilor la liceu, şeful Centrului Naţional pentru Curicullum şi Evaluare (CNCE), declarase: "metodologia de organizare a tezelor cu subiect unic, prevede că modul de transmitere a subiectelor de examen va face obiectul unei proceduri ulterioare. Această procedură se va transmite, în forma definitivă, după trei pilotări tehnice şi nu va fi cu mult diferită faţă de cea utilizată în organizarea cu succes a celor trei etape ale tezelor cu subiect unic din anul scolar 2006/ 2007".
Prin urmare, elevilor şi părinţilor nu le va rămâne altceva de făcut decât să aştepte, dacă vor să afle cum se va face admiterea elevilor la liceu, în acest an şcolar, în care ministrul vrea să breveteze, aşa cum a susţinut ieri în discursul său inaugural, "o nouă abordare a abilităţilor fiecăruia". Măcar dacă ar fi ultima...
Comentarii
Nu există nici un comentariu.