Muncipalitatea orădeană are un nou proiect de înfrumuseţare a Oradiei. De această dată, sarcina cea mai grea cade pe umerii chioşcarilor orădeni, fără nicio diferenţiere, de la cei care comercializează îngheţată la cei care vând flori, presă şi carte. Într-un an de criză, măsurile luate de administraţia locală nu fac decât să împovăreze financiar aceste firme, multe dintre ele reuşind să supravieţuiască doar de la o zi la alta.

 

Zilele trecute, primarul Ilie Bolojan a semnat trei decizii de evacuare pentru cele două chioşcuri de alimentaţie publică din Parcul Libertăţii, respectiv pentru chioşcul de ziare. Aici, administraţia locală intenţionează să amenajeze un spaţiu de alimentaţie publică, cu terasă. Prin acest proiect, două familii au fost lăsate fără niciun venit. "Prigoana" micului întreprinzător orădean de abia acum începe: toate societăţile de distribuţie a presei vor fi nevoite ca, într-un an, să-şi înlocuiască chioşcurile cu singurul model agreat de către municipalitate. Cu toate că unii dintre proprietarii de chioşcuri şi-au schimbat, în ultimii ani, spaţiile de comercializare, tot la solicitarea Primăriei Oradea, acum se văd nevoiţi să renunţe la investiţiile de 5.000-6.000 euro, pe care nici nu au apucat să le amortizeze. "Cum vine un primar, cum suntem obligaţi să schimbăm aspectul în funcţie de preferinţele fiecărui edil. Aceste tonete portocalii le-am achiziţionat tot la solicitarea primarului, de atunci, Petru Filip. Acum, noul primar vine şi ne obligă să le înlocuim. Nu poţi să ceri 30.000 de euro pentru 15 mp de tablă. Cu banii aceştia poţi cumpăra un apartament cu o cameră. Vânzările din presă şi cărţi nu sunt spectaculoase. Nu se pot amortiza investiţiile", ne-a declarat un vânzător de ziare.

Acestuia i s-au alăturat patronii de societăţi de distribuţie de ziare, care contestă modul în care municipalitatea vrea să-şi impună punctul de vedere în ce priveşte o investiţie pe care ei singuri trebuie să o suporte. La ultima întâlinire avută cu viceprimarul Carp, chioşcarii au avut neplăcuta surpriză de a descoperi că, într-un an, vor fi nevoiţi să-şi schimbe toate chioşcurile de ziare şi cărţi din Oradea. Mai mult, modelul ales de municipalitate poate fi realizat doar de către o singură firmă, din Italia. Oferta firmei Asteco Gruppotabacchiera variază în funcţie de zona în care vor fi amplasate: cele din Centrul istoric, cu un diametru de 280 cm, sunt la preţul de 30.941 euro/bucată, plus TVA, respectiv cele din zonele periferice, ceva mai mici, vor costa 21.300 euro/bucată. "Sunt mult prea scumpe pentru posibilităţile noastre. Sunt firme care au 25 de chioşcuri. Ce o să facă? Credeţi că e posibil să te împrumuţi de la bancă cu 1 milion de euro, acum când e aşa de greu să vinzi cărţi şi presă? În plus, cei de la Primărie ne-au impus firma italiană. Au fost oferte şi pentru chioşcuri de 5.000 de euro, dar Primăria nu a fost de acord. Cele impuse sunt prea scumpe. Cum să investim atâţia bani? Din banii aceştia mai bine îmi cumpăr un spaţiu comercial la parterul unui bloc", a declarat patronul unei astfel de societăţi. Potrivit acestuia, în Oradea cele şase firme deţin aproximativ 70 de chioşcuri.

Contactat telefonic, viceprimarul Gheorghe Carp a motivat această iniţiativă prin "dorinţa ca acest oraş să arate bine". "Noi nu am făcut decât să găsim această firmă. Modelul a fost ales de cei de la Urbanism. Firma italiană are drept de proprietate asupra modelului. Preţul variază în funcţie de zona în care chioşcul va fi amplasat, dar şi de suprafaţă. Preţurile prezentate de 21.300 euro, respectiv 30.941 euro sunt pentru suprafeţele standard. Ele vor fi mult mai mici, deorece solicitările chioşcarilor sunt pentru 3-7 mp. Chioşcarii au trei variante: fie să le cumpere, fie să le ia în leasing, fie să le închirieze. Nu pot avea pretenţie ca Primăria să le cumpere şi să le închirieze la preţ de nimic. Pentru un oraş cu un stil secesion nu se potrivesc aceste chioşcuri portocalii. Dorinţa noastră e să arate oraşul ca lumea" ne-a declarat Gheorghe Carp.

 

Acesta s-a mai arătat surprins de faptul că, deşi au avut loc trei întâlniri cu patronii de distribuţie de presă, până acum aceştia nu şi-au exprimat public nemulţumirile.