Zecile de articole apărute în presa locală, dar şi naţională cu privire la ritmul de lucru, dar mai ales calitatea îndoielnică a lucrărilor executate pe DN 76 par să rămână fără nici un răspuns. Ieri, acestor luări de poziţie li s-a alăturat şi preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, care a transmis premierului României o informare cu privire la "situația gravă și disperată referitor la proiectul de reabilitare a DN76 (Oradea-Deva)".

Dacă până mai zilele trecute doar locuitorii Ţării Beiuşului încercau să se facă auziţi cu privire la modul în care se lucrează, sau mai bine zis nu se lucrează la DN 76, acum şi cei din Oradea, inclusiv capii judeţului, încep să realizeze, odată ce şantierul s-a apropiat de municipiu şi e mult mai vizibil, starea de fapt dezastruoasă pe care firmele o întreţin, în special SCT Bucureşti. Constructorii continuă să sfideze autorităţile, înregistrând întârzieri importante şi execută lucrări de proastă calitate, în ciuda zecilor de semnale din presă şi a intervenţiilor direcorului Ioan Piţurcă, şeful Secţiei Drumuri Naţionale Oradea, a lui Eugen Cecan, şeful Direcţiei Regionale a Drumurilor şi Podurilor Cluj din subordinea CNADNR. În urmă cu o lună, în văzul tuturor autorităţilor, pe unul dintre cele mai circulate drumuri din judeţ, DN 76, la ieşirea din Oradea spre Sânmartin, muncitorii antreprenorului general SCT Bucureşti - au aruncat peste vechiul asfalt tone de piatră cubică, după care au turnat un strat de asfalt nou - fără să pregătească o minimă fundaţie şi fără să frezeze vechiul asfalt. Şi cu asta şi-au încheiat activitatea. La nici două săptămâni, noua lucrare a cedat, constatându-se grave deficienţe în execuţie. În aceste condiţii, cum Sânmartinul e la o aruncătură de băţ de Oradea, nu ca şi Beiuşul, preşedintele CJ Bihor, Cornel Popa, a constatat şi el dezastrul. Astfel a fost în măsură să-l informeze pe premierul Victor Ponta despre starea de fapt din teritoriu. "Referitor la obiectivul de investiție: «Reabilitare DN 76 (E79) Deva-Oradea, km 0+0.00 - km 184+390.00» - Sectorul aferent județului Bihor cuprins între km 83+0.00 - km 184+390.00, vă aducem la cunoștință aspecte grave care pun investiția în situația de a nu fi finalizată în termenii contractuali, respectiv pierderea de fonduri europene. Cele mai grave situații sunt pe tronsonul cuprins între km 133+660.00 - km 184+390.00 -  Contract 5R14, Beiuș - Oradea, adjudecat de Asocierea SC CCCF Drumuri şi Poduri Timişoara SRL & CO.GE.FA S.p.A. & S.IM.CO SRL, unde, pe lângă problemele de calitate semnalate de Inspectoratul de Stat în Construcții, întâlnim situația în care firma nu lucrează, nu își plătește subantreprenorii, sunt închise tronsoane fără a se executa lucrări pe acestea. De asemenea, vă comunic că lucrările sunt în afara graficului de execuție, fiind mult întarziate, iar acest ritm, cu siguranță, va duce la nerealizarea proiectului. Punerea în funcțiune a acestui obiectiv este anul 2015, estimăm o realizare până în prezent de maxim 6%", se arată în scrisoarea semnată de Cornel Popa. Cum instituţiile regionale ale CNADNR se văd legate de mâini şi picioare şi nu reuşesc să-şi impună autoritatea, preşedintele CJ Bihor solicită o implicare la nivel central, în sensul renunțării la un astfel de constructor şi organizarea unei noi licitații, situație care ar prelungi termenele cu cca şase-şapte luni, sau de a-l determina pe constructor, prin intermediul beneficiarului  - CNADNR, de a angaja subantreprenori capabili să realizeze investiția în condițiile și termenele stabilite, dacă ar mai fi posibil. "S-ar impune implicarea totală a beneficiarului - CNADNR - prin toate mijloacele posibile de a intra într-un ritm normal al lucrărilor și recupererea întârzierilor", precizează Cornel Popa. Referitor la tronsonul cuprins între km 102+660.00 - km 133+660.00 - Contract 5R13, Ştei - Beiuş, adjudecat de Asocierea SC AZVI Sevilia - SC AZCALE CONSTRUCTIE SRL, şi lucrările de aici sunt în afara graficului de execuţie, fiind mult întârziate, iar acest ritm, cu siguranță, va duce la nerealizarea lucrărilor, crede preşedintele CJ Bihor. Şi aici sunt închise tronsoane, fără a se executa lucrări pe acestea. "Referitor la tronsonul cuprins între km 83+0.00 - km 102+660.00  -  Contract 5R12, Vârfuri - Ştei, adjudecat de  SC Construct Mod SRL, punerea în funcțiune este în acest an și consider, având în vedere stadiul fizic actual, că lucrările nu vor putea fi finalizate la termen și, de asemenea, solicit determinarea beneficiarului - CNADNR de implicare totală și determinarea firmei SC Construct Mod SRL în a angaja subantreprenori capabili", mai menţionează în scrisoare Cornel Popa. Deşi se invocă faptul că liderii de lucrări nu sunt plătiți de către beneficiar și, mai departe, aceștia nu își plătesc subantreprenorii, preşedintele CJ nu crede că aceasta este cauza principală a întârzierii lucrărilor şi consideră că incapacitatea constructorilor este principala cauză. În finalul scrisorii, se aminteşte că pe data de 29 august, începând cu ora 16.00, sunt anunţate proteste ale cetăţenilor, nemulţumiţi de stadiul şi ritmul de desfășurare a lucrărilor pe DN76. Punctul de întâlnire, benzinăria de la Pocola.