Confruntată cu pierderi uriaşe şi cu spectrul a noi disponibilizări la orizont, Compania Naţională CFR SA încearcă să găsească soluţii de supravieţuire. Una dintre propuneri vizează, nici mai mult, nici mai puţin, transformarea gărilor din marile oraşe în complexe comerciale, din care se poate lua şi trenul.

 

CFR SA vrea să închirieze spaţiile din 15 gări, printre care şi Oradea, unor lanţuri mari de magazine, urmând să fie disponibile fast-food-uri, restaurante, farmacii, librării, florării şi unităţi bancare. Suprafaţa maximă de închiriat nu poate depăşi însă 30% din cea a staţiilor.

Gara din Oradea dispune de spaţiu berechet, cele două mari săli de aşteptare fiind renovate în totalitate şi stând... închise. Pentru puţinii călători care mai circulă cu trenul sunt suficiente spaţiile amenajate cu scaune din holurile refăcute şi ele complet.

Şefa staţiei CFR Oradea, ing. Cristina Derban, spune că, oficial, nu a fost informată despre o astfel de iniţiativă. "Este o idee bună, noi îi aşteptăm să vină să deschidă astfel de magazine", afirmă şefa staţiei. În gara Oradea funcţionează în acest moment două baruri-restaurante şi două chioşcuri cu produse de patiserie, sucuri şi ziare, dar există încă spaţii generoase care pot fi închiriate.

"Am elaborat un ghid de bune practici comerciale pe modelul căilor ferate din Germania în care am identificat proceduri de închiriere şi gestionare a spaţiilor din gări. Vrem să licităm pentru gările din primele 15 oraşe ca număr de locuitori, spaţiile în lanţ şi pe calupuri. Căutăm firme mari care oferă o calitate mai bună şi dau un alt aspect gării şi din punct de vedere al curăţeniei", a spus directorul general al CFR SA, Emil Sabo. Restul suprafeţelor din gări vor fi închiriate în continuare şi firmelor mici.

Directorul CFR SA a explicat că nu pot fi scoase la licitaţie toate cele 15 gări deodată, deoarece pentru unele dintre acestea există contracte de închiriere aflate în derulare, astfel că vor fi licitate pachete de câte trei sau patru staţii. De asemenea, CFR SA a elaborat un ghid de bune practici şi pentru şefii de gară care vor avea în responsabilitate să schimbe aspectul clădirii.