Dacă aveţi disponibilă o sumă de bani de ordinul a câteva mii de euro şi doriţi o afacere la cheie pe care doar să o preluaţi şi să o dezvoltaţi în continuare, o soluţie ar fi franciza. Francizorul - titularul mărcii înregistrate În România, franciza este reglementată prin O.G. 52 din 28 august 1997, respectiv Legea 79/ 9 aprilie 1998 privind regimul juridic al francizei. Practic, franciza este un sistem de comercializare bazat pe o colaborare continuă între persoane fizice sau juridice, independente financiar, prin care o persoană, francizorul, acordă francizatului dreptul de a exploata sau de a dezvolta o afacere, un produs, un serviciu. În dezvoltarea unei afaceri, problema primordială o reprezintă piaţa de desfacere, iar franciza vine să rezolve această problemă, riscurile fiind mult mai mici pentru francizat, datorită faptului că există deja "reţeta succesului", anume - afacerea francizorului. Cât costă o afacere în franciză Anul trecut, de exemplu, taxa de intrare plătită pentru aderarea la reţelele de franciză a fost între 500 şi 250.000 de euro. La aceasta se adaugă redevenţele (o sumă plătibilă lunar de către francizat, aplicabilă la cifra de afaceri şi care se situează, în general, între zero şi 5-6 % pentru francizele de retail, respectiv între 6 şi 20% pentru servicii), precum şi o taxă de publicitate (care poate ajunge, în unele cazuri, la 3% sau chiar 6%). Însă, francizatul mai trebuie să investească în amenajarea spaţiului şi în echipamente, iar sumele pot fi între 10.000 şi 200.000 de euro, în cazul serviciilor, sau între 45.000 şi peste 350.000, dacă se alege o franciză de retail. De regulă, amortizarea investiţiei se face în trei-patru ani. Afaceri în franciză - în toate domeniile! Pentru cei care nu au aceşti bani, precizăm că există şi credite de cofinanţare a francizei, oferta de împrumut pe termen scurt pentru dezvoltarea afacerilor (suma maximă 5.000 USD) fiind adresată întreprinderilor mici şi mijlocii, persoanelor fizice autorizate şi asociaţiilor familiale care respectă reglementările româneşti în vigoare. Afacerile în sistem de franciză care au prins foarte bine în România sunt cele în domeniul patiseriei, spre exemplu Fornetti, în jur de 1.500 de euro, ori în cel al parfumurilor. Dar lista nu se termină aici: Fornetti (patiserie), Basic System (renovarea şi recondiţionarea pardoselilor, pereţilor şi plafoanelor suspendate), Gogoaşa înfuriată, Allois Dallmayr Kaffe, Zara, Intersport, Athlete Foot`s sau Primo Emporio sunt doar câteva dintre numele mari intrate în România în ultima perioadă. *** Conform cercetărilor efectuate de către CHR Consulting, în colaborare cu Asociaţia Reţelelor de Franciză din România, numărul de mărci prezente în România pe baza unui contract de franciză se ridică la 171, din care 43 de origine autohtonă. Numărul de unităţi deschise sub incidenţa unui contract de franciză, sau cu elemente aparţinând acestuia se cifrează la aproximativ 1.100. Pentru societăţile româneşti care beneficiază de avantajul unei mărci puternice sistemul francizării reprezintă o oportunitate de dezvoltare. Poate merită luată în calcul şi o astfel de variantă! Foto: tifuri - franciza13 sau franciza13-1